Hem » Läsvärt, Nyheter, Säkerhet

Läsvärt   Nyheter   Säkerhet

Alfrida fällde båtar på land

7 januari 2019 – 12:45 17 kommentarer

Med vindstyrkor på närmare 30 meter i sekunden var stormen Alfrida i början av januari den kraftigaste sedan Gudrun 2005. På flera håll orsakade stormen skador på vinteruppställda båtar. Värst råkade de båtägare ut som hade fäst täckpresenningen i stöttorna.

Efter stormen Alfrida, som härjade i främst Svealand och på Gotland den 1-2 januari, upptäckte många båtägare sitt olyckliga misstag: de hade fäst täckpresenningen i båtstöttorna. Nu låg båten omkullvräkt på sidan. Vinden hade fått tag i presenningen som helt enkelt ryckt undan stöttorna.

Bara några dagar efter att stormen bedarrat hade försäkringsbolaget Svenska Sjö tagit emot ett 30-tal skadeanmälningar. Bolagets skadechef Jakob Enestad påpekar att antalet skador med all säkerhet är avsevärt större än så, då ”kostnaden för skador på enbart presenningen ofta är lägre än självrisken och därför inte anmäls”.

Hans råd till båtägare är knappast nytt, men tål att upprepas.

– Man skall inte fästa vintertäckningen i stöttorna. Det innebär en risk att båten välter då presenningen kan fungera som ett segel och dra undan stöttorna. Det är bättre att tynga ner presenningen genom att fästa dunkar fyllda med vätska.

Gäller försäkringen även om skada uppstått till följd av att man fäst presenningen felaktigt?
– Ja, Svenska Sjös försäkring gäller för stormskador även om man fäst presenningen felaktigt. I allvarligare fall av fel så kan det innebära någon minskning av ersättningen för skadorna, säger Jakob Enestad.

, , ,

17 kommentarer »

  • Mats skriver:

    1. Använd 700g press, jag har tre stycken till en 11m båt
    2. Blanda dunkar med minst en lina under skrovet från sida till sida, per press ( två I för och akter)
    3. Säkra stöttorna med kätting och spännband
    4. Skaka av snö från pressen den kan ge en kraftig snedbelastning på båten. Har själv varit med när snötyngden tillsammans med vind stjälpt båt och vagn!
    5. Absolut inga tampar mellan stöttor och press!
    6. Titta till båten fore och efter stormar

    Lycka till!

  • Sven-Erik Andersson skriver:

    Jag har använt ankarkättingen vilket fungerar perfekt. Lätt att knyta i och lite vindfång.

  • Lars Nordberg skriver:

    Jag bor i Östersund och här kan vi ha mycket kraftiga stormar. Själv har jag båtvagn som är rejäl som båten står på men har man inte det så bör man ha en rejäl vagga och inte stöttor och undvika dunkar. Man ska aldrig fästa pressen i stöttorna utan antingen bara i båten eller i vagnens eller vaggans ram. Krafterna när det blåser orkanstyrka är sådana att dunkarna blir släggor och stöttorna kan vandra.

  • Jan Jarelius skriver:

    Seaquip-stöttorna är tyvärr ofta inblandade i ”fallolyckar”. De många inte tänker på är att stöttorna bör även låsas i långskeppslinje med varandra då de kan ”vandra”, med båtens skakningar, mot ändskeppen.
    Använd last/spännband i stället för kedjor (eller både och)

    Vad gäller dunkar i pressen, kan jag berätta om en incident jag bevittnade. Båtägaren ifråga hade fyllt dunkarna med vatten utan frysmedel vilket gjorde att dunkarna blev, vid frysning, stenhårda (Gäller även sandfyllda)
    Hen hade dessutom korta tampar till dunkarna vilket medförde att vid en storm dunkade de i bordläggningen så hårt att skrovets sandwitchlaminat krossades på flera ställen.

    Själv har jag en ordentlig vagga och knyter pressen med rep och gummirep i vaggans bottenram.

  • Olof Nordell skriver:

    Även moderna stöttor typ Seaquip, som är förbundna med en kätting som är spänd, kan falla. Det blir enorma krafter vid hård blåst varför man ska inte binda fast presenningen i stöttorna. Men även dunkar kan få stöttor på fall. Det har jag sett exempel på. En dunk som uppenbarligen kommit i svaj hade fällt en sådan akterstötta på en segelbåt. Om man har dunkar behöver man säkra dem så att de inte gungar för mycket.

  • Lasse Lindbäck skriver:

    När man kikar på bilden så ser man minst två fel enligt min åsikt.
    1. Knytit pressen i stöttan (stöttorna)
    2. Använt för korta stöttor på bilden mer eller mindre helt utskruvade, det innebär bla att låsningen av stöttan kommer för långt ner,ock då blir det dåligt tryck på plattan mot skrovet.
    Mvh Lasse

  • Leif skriver:

    Tja, i Norrland e de väl inte så vanligt med vinterstormar, men här på västkusten får vi vår dos varje år. Ni får väl lära er att inte binda presenningen i stöttorna o ha riktiga grejor , t ex ett gammalt trålnät över som tajtas runt skrovet.

  • Hans Einarsson skriver:

    Vad har mast med detta problem att göra?

  • Ingvar Bergenudd skriver:

    Angående sea-quip och liknande stöttor och presenningar.

    På vår uppställningsplats händer det på vintrarna att båtarna ”växer” upp ut stöttningen på grund av tjällyftning. Vid sidan av båten kan det vara drivor av nedrasad snö medan det i stort sett är barmark under kölpallningen. Tjälen lyfter då båten mer än stöttorna och en del av dessa når då inte upp till skrovet. Ett presenningsrep till en sådan stötta kan få förödande konsekvenser. Jag har flerfaldiga gånger skruvat upp mina bätgrannars stöttor, ringt aktuella båtägare och även rest upp stöttor som ramlat omkull under båten. Det gäller alltså att följa med tjälrörelserna både uppåt på vintern och nedåt på våren så att båten inte blir hängande på stöttorna då.

  • Erik öberg skriver:

    Använd vagga så slipper ni problem

  • Olof Nordell skriver:

    Även moderna stöttor typ Seaquip, som är förbundna med en kätting som är spänd, kan falla. Det har jag sett exempel på. En dunk som uppenbarligen kommit i svaj hade fällt en sådan akterstötta på en segelbåt.

  • Eric skriver:

    Hm. Då är det nog värre med båtar som har riggen kvar, vintertid…

  • Peter skriver:

    Terje: vad är det för stöttor på bilden?
    Dessutom, ”inte troligt…” Det är nog bättre att vara säker, särskilt gissar jag din båtgrannar uppskattar det.
    Mao fäst aldrig i stöttorna.
    /peter

  • Anders Andreasson skriver:

    En ”relativ” sanning.
    Min åsikt är att det ofta är för klena stöttor, segelbåtarna går i ”framåtstupa sidoläge” när bogstöttan viker sig.
    Naturligtvis är det bra med något som drar stöttorna mot varandra, men ofta är båten ivägen för att placera optimalt.
    Pressenningen kan fästas i stötta på motstående sida, då blir rycket in mot båten.
    Viktigt är att placera stöttorna rätt och spänna hårt, så att de kan ta upp kraften från båten.

  • Lars Nordberg skriver:

    Enligt min uppfattning ska man vare sig fästa pressen i stöttorna eller hänga ner dunkar. Dunkarna räcker inte, det blir ett segel som tar med sig hela pressen och far iväg och om man fäster i stöttorna kan man få påverkan så att de glider undan och båten välter. Bäst är tycker jag att pressen surras så att den är så låg som möjligt och ligger så nära skrovet som möjligt och är surrad tvärs under båtens skrov så att den bara sitter fast i båten, gärna med ett gäng cykelslangar som gör att det blir spänn på alla linorna som annars slackas eftersom det blåser. Jag brukar ta bort mantågsstöttorna och hänga ut fendrar på alla fästen och sätta tennisbollar på alla mantågsfästen och större gummibollar på vinscharna så att det inte skavs hål i pressen.

  • Terje Forberg skriver:

    Nja; nu för tiden, med moderna stöttor typ Seaquip eller liknande,brukar man förbinda stöttorna tvärs båten med varandra med en kätting som skall vara spänd. Om man då har en båt som väger några ton är det nog inte troligt att vinden här i Sverige kan flytta stöttorna så att båten kan välta. Långt dessförinnan har nog pressen blåst sönder. Fast med små och lätta båtar…
    Metoden att tynga ner pressen med vätskefyllda dunkar tror jag är helt idiotisk. Tänk er 10 st 10 liters dunkar på vardera sidan, fyllda med vatten. Då behövs bara 200 kg kraft för att lyfta hela ”seglet” medan 200 kg på några stöttor enligt ovan är ingenting.

  • Bengt Johansson skriver:

    Man knyter Inte fast pressen i stöttorna…