Hem » Mitt På Kryss

Mitt På Kryss

Besviken på Navionics

23 april, 2013 – 10.30 2 kommentarer

navionics_maijgrenKryssarklubbsmedlemmen Gösta Maijgren på Dalarö hörde av sig till redaktionen när han efter flera vändor med support hos det italienska företaget Navionics som tillverkar digitala sjökort. Han har hittat – och rapporterat – flera fel i området precis där han bo, men tycker att företaget inte tar hans synpunkter på allvar.

Gösta har inte gjort några egna sjömätningar utan bara jämfört informationen med Sjöfartsverkets officiella sjökort med informationen som återges i Navionics Gold sjökortsmappa 44XG som täcker bland annat svenska ostkusten.

– Jag har skickat in förslag på förbättringar och i en version fanns några rättelser faktiskt med, men nu när jag uppdaterade till den allra senaste versionen häromdagen var de borta igen, säger Gösta Maijgren.

Här är några av de förslag som Gösta sände dem (klicka för läsbar storlek).

navionics_maijgren2

Plotter: Raymarine A70, köpt i November 2010 med program V1.04.

CF-kort: Navionics Gold 44XG V01.22 köpt april 2011. Uppdaterad via Navionics site april 2012. Och mars 2013. Och nu april 2013. För jämförelse använt en äldre 25XG V01.20.

Alla felaktigheter i Dalarös närområde, Stockholms skärgård. När exakt info finns tillgänglig skall den anges.

  1. 58° 51,6 N och 17° 55,15 O, ost om en grön farledsprick väst om Äspskär. Djup 1,0 m ej 3 meter.
  2. 58° 58,95 N och 18° 21,2 , sten under vatten NV norra Utö. Djup 1,3 m ej 3 meter.
  3. 59° 1,13 N och 18° 26,4 O, öst om  Ornö, norra L Krokholmen ett undervattensgrund med djup 1,3 meter, ej 3 meter.
  4. 59° 1,96 N och 18° 26,1 O utsidan St Korpskäret. Undervattenssten  djup  0,7 m.
  5. 59° 9,8 N  och 18° 41,5 O, väst Hemskär, sydost Nämdö. Där finns tre små synliga skär vid normalt vattenstånd. På min 44XG ett skär, på en äldre 25XG och utan CF tre skär.
  6. a, b, c, d, e, i Segelholmens närhet, se bilden som förstoras om du klickar på den. Bild över ön Segelholmen nära Dalarö visar allvaret av felaktig och saknad information. Här finns en prickad farled och 44XG har endast 3 som info. Farleden går över ett 2,8 m grund som utan riktig info innebär att farleden är obrukbar. 0-3 m kan inte negligeras.

2 kommentarer »

  • be skriver:

    Hej, kommentar till ovan. Jag köpte en ny lowrance elite 7 hdi med gold small kort 482s. när jag startade plottern fanns inte mina kända lokala grynnor i närheten synliga….. men efter att ha lagt på en uppdatering från lowrance(som det stod ”uppdatering för mer nogrannhet” i ) så klarar den att visa dessa.
    Dock så visar den solklara småstenar/skär som alltiod ligger synliga som blått grundområde mm. och saknar vissa viktiga stenar grynnor helt från en jämförelse med sjöfartsverk och hydrographica BSB kort kört på pc med seaclear.
    Jag tror det är en kombination av navionics format ,deras kartdata och plottrar som inte visar alla detaljer och även missar i själva sjökorten.
    grynnor som på sjöfartsverkets kort varit utmärka hela min livstid ska väl ändå förväntas vara med??? dessutom när man zoomar in till högsta nogrannet så syns knappt vissa grund tecken mm, säkert också beroende på hur plottern hanterar datat. bsb korten skulle jag velat ha istället, de visas ju bara som de är , ingen pgmvara i plottern som abgör hur det blir….

  • Rainer skriver:

    Om jag förstår rätt saknas detaljnivån som återges på skärmen när man zoomar in max. Det är t.ex minsta djup inom 3 meterslinier, brohöjder o.s.v. , och då gäller det inte bara Dalarö. Kanske saknas informationen på 44XG kortet, eller så kan plottern inte hantera datamängden? Jag undrar om Gösta är ensam med problemet. Det måste finnas fler som har Raymarine A70 och 44GX kortet?

casinoutansvensklicens.co