I 82 år låg Ester på havets botten utanför Örnsköldsvik. Sänkt och bortglömd. Där hade hon nog blivit kvar om inte två seglare med passion och ihärdighet lyckats hitta henne igen. När Bosse Eriksson köpte boken ..." /> Ester seglar igen | På Kryss Ester seglar igen – På Kryss
Hem » Ombord

Ombord

Ester seglar igen

25 januari, 2022 – 09.58 En kommentar

I 82 år låg Ester på havets botten utanför Örnsköldsvik. Sänkt och bortglömd. Där hade hon nog blivit kvar om inte två seglare med passion och ihärdighet lyckats hitta henne igen.

När Bosse Eriksson köpte boken ”Kryssare och kappseglare” av Hans Wahrolén hittade han bilder på en extrem kustkryssare som hette Ester. Han och vännen Per Hellgren blev helt tagna av båtens historia och konstruktion och bestämde sig för att bygga en modell av henne.

Ester byggdes 1901 efter konstruktören Gunnar Mellgrens ritningar. Hon blev direkt Sveriges mest framgångsrika tävlingsbåt och vann Tivolipokalen i Sandhamn samma sommar. Men vid tiden för första världskriget försvinner alla spår efter Ester. Till slut lyckades Per få reda på att hon skänkts som ungdomsbåt till Örnsköldsvik 1933, bytt namn till Britta och samma år sjunkit på Gullviksfjärden efter en brand ombord.

– Det är helt ofattbart! Vi har letat i 20 år och så ligger hon inom synhåll från var jag bor, säger Bosse.

År 2012 inleddes det praktiska sökandet efter Ester som hittades på 52 meters djup och tre år senare, 2015, påbörjades bärgningen.

– Att hon höll ihop för ett lyft visar vilket mästerligt bygge det är. Man kan lugnt säga att det blev jubel när hon dök upp ovanför ytan.

I januari 2016 påbörjades det omfattande arbetet med att renovera båten. Gruppen gjorde en projektplan som sträckte sig över sju år med målet att delta i Monaco Classic Week 2019. Ihärdigt renoveras sedan båten bit för bit.  Bord för bord byts ut. Det enda som gick att återanvända var köl, stålfena och en del beslag.

– Vi har försökt att göra allt vi har kunnat som originalet, säger Bosse. Vi har till exempel tillverkat nya likadana nitar, men i syrafast material.

I mitten av juli 2019 var det äntligen dags för sjösättning, men det är ingen bekväm båt. Från däck till djupaste delen av skrovet är det en meter och från bom till däck 50 cm.

– Hon är som en jättelik surfbräda. När hon hade åkt lastbil ner till Heyres på franska sydkusten var tanken att stanna där, vara med på regattor och bedriva charterverksamhet, men när pandemin bröt ut tog jag beslutet att ta hem henne igen. Dessutom passar den svenska skärgården henne bättre än det skvalpiga och blåsiga Medelhavet.

Förra sommaren seglade Ester i sina hemmavatten igen lagom till sin 120-årsdag och vann  dessutom igen Ulvöregattan efter 84 år.

Som den träbåtsfantast Bosse är har han ytterligare en kustkryssare byggd 1904, Magda 4, som är ungefär lika stor som Ester.

– De deltog i samma regatta 1905 och vi har till och med ett fotografi på dem tillsammans. Jag brukar tänka att det är trevligt för dem att stå tillsammans där i båthuset. Tänk bara vilka minnen de kan snacka om hela vintern!

En kommentar »

  • Fredrik Ekström skriver:

    Mycket trevlig läsning. För en normalt händig människa framstår återuppbyggandet som en helt obegriplig prestation! Som en vän av klassiska båtar är jag ledsen att se många av de gamla fina båtarna sakta men säkert försvinna från våra fjärdar. Jag blir alltid jätteglad, då jag läser om att någon räddat en klassiker från förgängelsen. Men att någon tar sig ann att återskapa en såhär stor och extrem racer är verkligen något utöver det vanliga och utsikten att kunna få möta Ester på böljorna känns hisnande. Med vördsam applåd och stort tack! Fredrik Ekström på L32:an Svinga

Lämna en kommentar

Lämna din kommentar här nedan, eller lämna en trackback från din webbplats. Du kan också prenumerera på dessa kommentarer via RSS

Var trevlig. Håll det rent. Håll dig till ämnet. Ingen spam.

Du kan använda dessa taggar:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar