Nyheter Ombord
Ett flytande sommarställe
Sommarloven som barn utspelade sig alltid på familjens båt ute i skärgården. Så när Therése Ressel flyttade från Göteborg till Stockholm kändes det plötsligt tomt. Hon saknade den fria horisonten och möjligheten att sticka iväg när hon ville. Efter att ha arbetat ihop en hyfsad budget bestämde hon sig: det var dags att köpa en egen. En segelbåt med utombordmotor skulle det vara. Och valet föll på en Misil II från 1976 av märket Hallberg-Rassy.
– Jag tyckte den var vacker och sjövärdig. Och den hade en enkel rigg, vilket var bra då jag var dålig på att trimma. Dessutom var den byggd på Orust. Just det här exemplaret hade helt nya segel och en motor som bara var tre år, så jag fick mycket för pengarna, säger Therése.
Hur förberedde du dig inför köpet?
– Det handlade mest om att bilda mig en uppfattning om vad som är prisvärt. Jag ägnade en sommar åt att titta på båtar i skärgården och ringa på annonser på Blocket. Sen bollade jag mycket med min far som är båtintresserad. Men det var egentligen mer en mental förberedelse än en fysisk. Och skaffa båtplats väntade jag med till efter köpet.
Var det mer jobb än du trodde att ha båt?
– Nej, jag visste att det var mycket jobb. Vårrustningen och höstfixet är alltid fyra–fem helger per säsong. Utöver det bytte jag bottenventiler, sydde nya textilier och nytt kapell, slipade och lackade allt träarbete. Så det var en del att göra första året, men det var det värt.
Vad lärde du dig av din första båt?
– Jag och min sambo köpte en Hanse 315 förra året, det hade jag aldrig gjort om jag inte haft den första att öva på. Det tog något år innan jag var helt bekväm med att ta mig in i hamnar. Men min Misil var väldigt förlåtande. Vi var ute i stort sett varje helg och under tre somrar hade vi den som vårt flytande sommarställe.
Av Jonatan Leman & Adam Holmberg
THERÉSE RESSEL
ÅLDER: 33 år
BÅT: Misil II
KÖPÅR: 2006
PRIS: 65 000
THERÉSES BÄSTA TIPS:
1. Fråga någon som kan båtar om hjälp, så det inte finns tekniska fel som ett otränat öga inte ser. Ta reda på om det varit en tävlingsbåt för då har den sannolikt seglats mycket hårdare än en fritidsbåt. Om man ska köpa en dyrare båt är det bra att anlita en besiktningsman.
2. Glöm inte att tänka på båtplats. Vill man ha den på en marina kan det bli ganska dyrt och till en vanlig båtklubb måste man ställa sig i kö. Så det gäller att ha lite framförhållning.
3. Våga slå till! Det är inte hela världen om det är några små defekter. Du behöver heller inte kunna allt om båtar, man lär sig längs vägen. Och båtmänniskor är ofta väldigt hjälpsamma.