Hem » Läsvärt, Nyheter, Ombord

Läsvärt   Nyheter   Ombord

Flygande elbåt på het tekniklista

27 maj, 2019 – 14.49 En kommentar

Den eldrivna bärplansbåten Candela är utvald som en av Sveriges hetaste innovationer och i juni levereras den första båten.

Sedan tolv år väljer redaktionerna på tidningarna Ny teknik och Affärsvärlden ut årets ”mest intressanta unga teknikbolag”. Kriterierna är bland annat att produkterna ska vara baserade på en egen teknisk innovation och ha en affärsmässig internationell potential. Företag inom båtbranschen är inte vanliga bland de unga heta innovatörerna, men i år har Candela Speedboat kvalat in på listan.

Candela Speedboat

Kristian Sloth Lauszus har utvecklat bärplanens automatiska kontrollsystem och berättar för nyfikna besökare på Candelavarvets lansering av den första produktionsbåten förra veckan. Bild: Johan Boström

Förra veckan presenterades den första produktionsbåten och tillverkningen är i full gång med sex båtar i produktion på varvet i Gåshaga på Lidingö.
– Vi räknar med att leverera den första båten i juni, säger Alexander SIfvert, försäljningschef på Candela Speedboat.
– Under året räknar vi med att bygga cirka femton båtar, med en produktionstakt om fem båtar per kvartal. Sedan höjer vi produktionstakten nästa år.

Bärplansbåtar uvecklades redan på 1800-talet, men foiltekniken har under de senaste tio åren fått en renässans framförallt tack vare kolfibertekniken. I exempelvis den anrika havskappseglingen Vendee Globe över Atlanten har de bärplanförsedda Imoca-båtarna helt dominerat första halvan i placeringslistorna under de senaste två upplagorna av tävlingen. Candela har kombinerat bärplanens låga motstånd i vattnet med eldrift vilket ger en unik räckvidd för en snabb eldriven motorbåt. Candela har en räckvidd på 50 sjömil i över 20 knop och motståndet uppges vara reducerat med uppåt 75 procent jämfört med en planande båt. Bärplanen är rörliga vilket ger en stabilitet för både snabba manövrar och färd i de flesta typer av sjö.

Utvecklingen av bärplan pågår just nu över hela världen med tonvikt på kappsegling. Candelas koncept är istället riktad till fritidsbåtsmarknaden och manövreringen sker med endast ratt och gas/växel-handtag.

På Kryss skriver mer om bärplan på fritidsbåtar i nr 6, 2019.

LÄS MER: Vinnarna på 33-listan [ nyteknik.se ]

LÄS MER: Candela Speedboats hemsida

En gjutform för den bärande vingen skärs ut på varvet i Gåshaga. Bild: Johan Boström

 

Redaktionen
redaktion@pakryss.se

, , ,

En kommentar »

  • Kjell Pernestål skriver:

    I vår skärgård finns en entreprenör som åker omkring mellan öarna i ryskbyggd bärplansbåt i aluminium sannolikt från 60- eller 70-talet. Den har dock inte eldrift. Svallet efter den är minmalt

Lämna en kommentar

Lämna din kommentar här nedan, eller lämna en trackback från din webbplats. Du kan också prenumerera på dessa kommentarer via RSS

Var trevlig. Håll det rent. Håll dig till ämnet. Ingen spam.

Du kan använda dessa taggar:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar