Sedan kravet på förarbevis för vattenskoter infördes har busåkningen minskat. Nu vill Sjöpolisen att förarbevis ska införas även för större och snabbare båtar. Det som Sjöpolisen nu föreslår, att lag om förarbevis ska gälla alla snabbgående ..." /> Förarbevis för snabbare båtar | På Kryss Förarbevis för snabbare båtar | På Kryss
Hem » Nyheter

Nyheter

Förarbevis för snabbare båtar

28 augusti, 2023 – 13.28 3 kommentarer
Förarbevis för snabbare båtar?

Sedan kravet på förarbevis för vattenskoter infördes har busåkningen minskat. Nu vill Sjöpolisen att förarbevis ska införas även för större och snabbare båtar.

Det som Sjöpolisen nu föreslår, att lag om förarbevis ska gälla alla snabbgående båtar och inte enbart vattenskoter, är precis det som Svenska Kryssarklubben och övriga båtorganisationer 2021 framförde i sitt remissvar till regeringen gällande förslaget om förarbevis för vattenskoter, som nu är lag.

Så här sade båtorganisationerna då: ”Vi båtorganisationer med drygt 300 000 medlemmar i Svenska Kryssarklubben, Svenska Båtunionen och Svenska Seglarförbundet vill se obligatoriskt båtkörkort för alla som framför båtar inklusive vattenskoter som kan köras över 35 knop”.

När det gäller vattenskoter är hastigheter på 60–70 knop inte ovanliga. Innan maj 2022 var det fritt fram för den som ville att sätta sig på en vattenskoter och bränna i väg.

– Det har förekommit dödsolyckor med vattenskotrar, men det är ett par år tillbaka i tiden. Under den gångna sommaren har det varit få olyckor så lagstiftningen med förarbevis har gett ett gott resultat. I år har vi bara rapporterar en handfull utan förarbevis, säger Johan Skogfeldt på Sjöpolisen till SVT Nyheter.

Att olyckorna har minskat beror främst på två saker – förarbeviset och att de som hyr ut vattenskotrar är skyldiga att kontrollera att det finns ett sådant, annars riskerar de att bli rapporterade. Blir man rapporterad för att ha kört för fort eller för störande onödig körning återkallar Transportstyrelsen förarbeviset och därefter får man ansöka om ett nytt. Nu efterfrågar Sjöpolisen även körkort för snabbare och större båtar.

– Du kan köra en ribbåt som väger två ton i 60 knop utan förarbevis oavsett ålder. Där stämmer kanske inte lagstiftningen med hur det ser ut i verkligheten, men vi får se vad lagstiftarna kommer fram till.

Stock.adobe.com

3 kommentarer »

  • Michael K skriver:

    Jo, det skulle göra skillnad. Se på vattenskotrarna, det har blivit mycket bättre (själv i luletrakten).

    Dessutom hänger nuvarande ”system” inte ihop. En erfaren, utbildad månniska med 0.3 promille får inte köra 35 knop på natten, men det får ungen på 17 år utan vare sig erfarenhet eller utbildning. Man kan tycka vad man vill om de nya promillegränserna, men utan krav på någon behörighet blir summan inte klok

  • S.A. skriver:

    OK, 35 knop det kommer min släpjolle inte upp i, så låt gå då… Annars så är jag av åsikten att det är en bra och nyttig tradition i det genombyråkratiserade landet Sverige att det finns en sektor i samhället där eget förnuft och ansvar fortsatt kan få råda, nämligen på sjön. Det är upp till *dig* på sjön. Inte sjöfartsverket.

    Ett förarbevis (jag har läst litteraturen och gått kursen; inte för att jag lärde mig något nytt) kan *inte* inskärpa erfarenhet och omdöme i en ynglings hjärna som vederbörande inte redan besitter. Så jag har svårt att se att det här skulle göra någon skillnad.

    Det går fö alldeles utmärkt att ordna till en spekatkulär olycka i 25 knop också.

    Jag misstänker att det, liksom med vattenskotrarna är en Stockholmsfråga. På västkusten existerar inte dessa problem i den omfattningen.

  • Matts Cronholm skriver:

    Pinsamt att det ska ta flera år. Det ligger onekligen något i uttrycket ”dumme Scwede”..Matts

Lämna en kommentar

Lämna din kommentar här nedan, eller lämna en trackback från din webbplats. Du kan också prenumerera på dessa kommentarer via RSS

Var trevlig. Håll det rent. Håll dig till ämnet. Ingen spam.

Du kan använda dessa taggar:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar