Hem » Långfärd, Läsvärt, Löpsedel, Nyheter

Långfärd   Läsvärt   Löpsedel   Nyheter

Förlikning efter totalförlust

29 maj 2015 – 15:46 3 kommentarer
Försäkringstvisten efter Fortissimo 33:an Bull, som sjönk i Atlanten förra året, är nu löst även om parterna inte är överens om vem som bär ansvaret för olyckan. Pantaenius betalar totalt cirka 75 procent av försäkringsvärdet på båten i en förlikning som blev klar på torsdagen.

Den svenska besättningen på Bull, en Fortissimo 33:a, räddar sig ombord på ett fraktfartyg i svår sjö i mars 2014. Ärendet hör till de som varit närmast en dispasch hittills i år.

Den svenska besättningen på Bull, en Fortissimo 33:a, räddar sig ombord på ett fraktfartyg i svår sjö mellan Florida och Bermuda i mars 2014. Ärendet hör till de som varit närmast en dispasch hittills i år.

Det var i mars i fjol som Niklas Carlberg blev av med sin båt på väg tillbaka till Europa från Florida efter att båten börjat ta in vatten. Vädret blev sämre än vad prognoserna hade utlovat och efter några kämpiga dygn med den läckande båten slog Niklas larm och ett lastfartyg kom till undsättning. Niklas och hans sällskap tvingades överge båten.

I augusti betalade Pantaenius, som förmedlat båtens försäkring för det tyska bolaget Allianz, ut halva försäkringsvärdet för Bull. Ägaren krävde full ersättning och tvisten gick vidare till dispasch, en domstolsliknande förhandling, mellan Allianz och Niklas Carlberg i Göteborg.
Pantaenius menar att Bulls ägare gjort sig skyldig till grov vårdslöshet genom att inte segla till Bahamas istället för att fortsätta mot Bermuda. Ägaren hävdar å sin sida att det hade varit omöjligt att segla till Bahamas i rådande väder och att det istället var rätt beslut att fortsätta mot Bermudas.

Mindre än en vecka innan förhandlingarna skulle hållas i Göteborg förlikades parterna på torsdagen.
”Vi har gått med på det motbud som ägaren kom med efter vårt bud,” säger Bo Bergkvist vid Pantaenius och fortsätter:

”Ett stort ansvar vilar på ägaren för förlusten men vi vill inte dra detta i långbänk.”


Bulls ägare Niklas Carlberg
uppfattade inte att det är hans bud som blev den slutgiltiga förlikningssumman och är inte nöjd:
”Det känns för jäkligt eftersom jag anser att jag har rätt. Pantaenius har kommit med många motstridiga uppgifter om bland annat väderförhållandena. Och slutbudet uppfattar jag att dispaschören drev igenom.
Niklas menar att han, och andra små försäkringstagare, inte har möjlighet att driva vidare en tvist i domstol efter en dispasch.
”Skulle jag förlora i dispaschen skulle jag bara betala mina omkostnader. I en domstol skulle jag tvingas betala även Allianz kostnader om jag förlorat. Så för mig skulle en vinst i dispaschen öppna för risken att detta skulle gå vidare till domstol. Jag skulle inte våga gå vidare till domstol. Som försäkringstagare är jag alltså helt maktlös.”

Bo Bergkvist slår fast att Pantaenius inte skulle driva vidare ett ärende efter en dispasch och menar att en försäkrad båtägare har stora möjligheter att få sitt ärende opartiskt prövat: ”Om ett ärende går till dispasch så följer vi utslaget. Det är ett sätt för kunden att utan kostnader, annat än en självrisk, kunna få ett ärende prövat. Rättsskydd ingår i försäkringen och detta kan även användas vid en tvist mot oss.”


Pantaenius har inte något tidigare ärende som varit så nära dispasch. Att planerade dispaschförhandlingar blir inställda på grund av förlikning är inte ovanligt.

Redaktionen
redaktion@pakryss.se

 

, , , , , ,

3 kommentarer »

  • Per skriver:

    Hej jag har själv drabbats av pantaenius, bolaget är en försäkringsförmedlerae. De säljer mot provision och hanterar skador mot provision d.v.s på att inte betala.
    fullvärde gäller inte.
    för övrigt så kan försäkringen vara ogiltig av en mängd orsaker t.ex att båten inte anses sjövägen.

  • Bengan skriver:

    Pantaenius är endast en mäklare. Bakom står 4 tyska bolag och 1 engelskt. Det är dessa du ska processa mot om du inte är nöjd. Det står i ”det finstilta” i ditt försäkringsavtal.
    Representanten från Pantaenius säger om dispachen ”Det är ett sätt för kunden att utan kostnader, annat än en självrisk, kunna få ett ärende prövat.”
    Det är inte sant. Rättsskyddet uppgår bara till 120,000:-, med en självrisk på 10%, alltså 12,000:-. En dispasch kostar runt 300,000:- att genomföra. Så det är självrisken plus ca 200,000:- till det kostar.

  • Sören Karlsson skriver:

    Hej

    Har till del följt ärendet ”Niklas Fortissimo” i tidningen och blir bekymrad och fundersam när jag läser turerna, även om inte alla turerna i ärendet kan följas. Jag har själv min Hallberg Rassy försäkrad hos Pantenius och är intresserad av vad som gäller med tanke på mitt eget engagemang hos Pantenius.

    Pantenius gör ett stort nummer i sin reklam av att dom erbjuder en ”fullvärdesförsäkring” utan åldersavdrag och framhåller sin excellens i sin hanteringen vid olycka. På Pantenius hemsida står också:
    ”Tillsammans med ägaren kommer vi överens om ett fast försäkringsvärde som betalas utan avdrag vid en totalförlust. Beloppet gäller under hela den avtalade försäkringsperioden.”
    Försäkringsvärdet är överenskommet vid tecknandet av försäkringen, så det finns ingen diskussion kring detta.

    Det står inte omnämnt vad jag kan se att vid totalförlust skall sjöförklaring göras och ansvaret för olyckan utredas före full kompensation fullgörs. Inte framgår det att fullvärdesersättningen beror av en eventuell del av i ansvaret för olyckan.

    Vidare har jag tidigare uppfattat att min avtalspart är Pantenius inte något försäkringskonsortium bakom Pantenius.

    Mvh
    Sören Karlsson