Sedan Greencarrier tog över ägandet och ansvaret för ostindiefararen Götheborg har skeppet rustats upp ordentligt.  I april 2022 planeras en längre resa till Asien och Kina och då är även passagerare välkomna ombord. Stiftelsen Ostindiefararen Götheborg ..." /> Götheborg planerar ny segling till Kina | På KryssFör dig som vill segla lite längre! Götheborg planerar ny segling till Kina | På Kryss
Hem » Långfärd, Nyheter

Långfärd   Nyheter

Götheborg planerar ny segling till Kina

2 mars 2021 – 10:37 5 kommentarer
Götheborg planerar ny segling till Kina

Sedan Greencarrier tog över ägandet och ansvaret för ostindiefararen Götheborg har skeppet rustats upp ordentligt.  I april 2022 planeras en längre resa till Asien och Kina och då är även passagerare välkomna ombord.

Stiftelsen Ostindiefararen Götheborg letade länge efter en lösning eftersom de inte längre klarade kostnaderna för att segla fartyget. Logistikföretaget Greencarrier tog över 2019 och har sedan dess satsat på att uppdatera skeppets sjö- och seglingsduglighet skriver Dagens Logistik.

Ambitionen nu är att genomföra några mindre seglatser under 2021 för att testa fartyget som inte seglats sedan 2015. I april nästa år är förhoppningen att kunna segla till Asien och Kina via ett antal stopp i bland annat Medelhavet, Suezkanalen och Indien. En nyhet är att man denna gång även kommer att kunna ta med ett begränsat antal passagerare. Rekryteringen av besättning kommer att starta redan i år.

Många av de frivilliga och befälen som tidigare har arbetat med och ombord på Götheborg har en bakgrund hos Kryssarklubbens seglarskola. Bland andra var Björn Ahlander och Marie-Louise Edholm båsar under expeditionen till Kina 2007. Jens Langert har ritat riggen och många mastskeppare har fått sin första befälsutbildning på Seglarskolan.


Faktaruta:

Ostindiefararen Götheborg
Ostindiefararen Götheborg är 58,5 meter lång och 11 meter bred och byggd på Eriksberg i Göteborg enligt gamla byggmetoder och i samma material som användes till originalskeppen på 1700-talet. Handsmidda spikar, handgjorda block och handslaget tågvirke. 1 000 ekstockar och 5 mil fura har blivit plankor, spant och rundhult. Eftersom inga ritningar fanns bevarade från 1738, då originalet byggdes, har bygget ställt stora krav på uppfinningsrikedom, hantverksskicklighet och enträgen forskning. Bara riggen tog 100 000 timmar att konstruera.

För att klara dagens krav på säkerhet, är hon samtidigt helt modernt utrustad.
Tillsammans med det franska fartyget L’Hermione är Götheborg världens största seglande träfartyg. L’Hermione är längre, men Götheborg har ett större deplacement.

5 kommentarer »

  • Roy Webb skriver:

    Hej Rolf! Jag skulle råda dig att kolla på soic.se för mer information. Med vänlig hälsning Desirée Wahrén Stattin, chefredaktör, På Kryss

  • Ralf Johansson skriver:

    Vad sysslar logistikföretaget med ”till vardags”?

  • Folmer Teilmann skriver:

    Hvordan gør man sig fortjent til at komme med på rejsen til Kina som passager?

  • Stefan Eriksson skriver:

    Hej, om man vill följa med, hur hör man då? Jag är 52 år och seglar själv, båten för närvarande i Grekland.

  • Rolf Wallander skriver:

    Jag vill arbeta ombord hela vägen eller vara med som deltagare. Är navigationslärare, långseglare och har seglat hela mitt liv. Arbetar nu som teknik, no och bildlärare.

    Vart vänder jag mig för att anmäla mitt intresse

    Mvh

    Rolf Wallander, 59 år.