Hem » Löpsedel, Mitt På Kryss

Löpsedel   Mitt På Kryss

Insändare: Frihamnsordningen

15 februari, 2013 – 09.30 4 kommentarer

Söndag kväll den 2 juni. Sitter i sittbrunnen med nybryggt kaffe och har det gott. Dagens segling från Svanemölle till Nivå har varit kanon med 2-5 m/s vind och sommarvärme.

Hamnkaptenen i Nivå anvisade oss en kajplats där vi kunde ligga förtöjd långsides. Två meter till el och vatten. Ca: 15 m längre bort har vi det nybyggda huset med duschar, toa, tvätt plus
en del annat.

För att få tillgång till det hela behöver du betala en hamnavgift på 70 kr per dygn. Inga restriktioner på användandet av toa och duschar eller el. Dessutom, som grädde på moset, ett sympatiskt bemötande av hamnmästaren. Inte konstigt att man trivs med tillvaron i sittbrunnen.

Många klubbar på Öresundskusten är anslutna till en Dansk organisation som heter Frihamnsordningen. Ungefär 250 hamnar i Danmark och södra Sverige, plus några tyska hamnar är medlemmar. Avgiften för din båt är 100 kr per år och du ligger utan hamnavgift i hamnar som tillhör Frihamnsordningen. I vissa hamnar får du betala en liten slant för el och duschar. Ofta handlar det bara om ett par kronor för el.

Några exempel:
Svanemölle, el en natt, drog vårt kort på 10 kr.
Lynettens hamn, fri el men betalar 30 kr för obegränsad tillgång av duschar.

Storleken på avgifterna varierar lite beroende på i vilken hamn du ligger, men i stora drag handlar det om sympatiska avgifter.
Artikeln i senaste På Kryss om gästhamnar där kommersiella bolag tar över driften av hamnarna, var enligt min mening ingen trevlig läsning och gör mig betänksam.
Mina funderingar går i riktning, hur är (var finns) båt organisationerna eller klubbarnas roll i detta. Vilka är era möjligheter som seglare att påverka i gästhamns frågor.

Undrar också hur man som båtägare på den svenska väst och ost kusten ser på kostnader för gästplatser och hur ni som seglare känner i den här frågan.

/Ingvar J.
Vera af Limhamn. Hanse 350.

Det krävs att din båtklubb är medlem i frihamnsförordningen för att du ska kunna köpa detta kort. En förteckning finns här. Och ut utdrag ur reglerna;

”FH ordningen omfatter kun fartøjer, der har pågældende medlemshavn – og kun denne – som fast hjemhavn, og at der er betalt for fast havneplads i den pågældende havn.”

4 kommentarer »

  • Micke skriver:

    Hej Adam. Kolla länken till danska hemsidan, där finns alla deltagande hamnar listade!

    Micke, red

  • Adam skriver:

    Jag ska helt klart kolla upp det här med min hemmahamn som är Råå. Ska genast ansöka om frihamnsordningens kort. Verkar super. Vet ni om någon Polsk hamn är ansluten till detta? då vi planerar att segla till Polen i sommar.

  • Karlo V. Andersen skriver:

    Personligt har vi altid haft megen glæde at gæste frihavne, og til en ”billig” pris. Det er klart, at vi søger en frihavn og så spenderes der næsten altid lidt extra enten i havnekiosk eller i byens forretninger. Utroligt der ikke er flere kommuner/byer, der kan se ”fidusen” for der kommer mange flere gæstesejlere. Med venlig hilsen og god vind. Karlo V. Andersen

  • Kent Danielsson skriver:

    Hej!
    Gästhamnar där kommersiella bolag tar över driften av hamnarna borde göra alla båtägare, båtklubbar och kommunala hamnägare betänksamma.
    Tyvärr säljer kommunpolitikerna i många kommuner sina egna båtägare
    till kommersiella intressen. Istället borde man sätta sig ner och diskutera med den lokala båtklubben om hur man på bästa sätt gemensamt kan ta ansvar för driften av hamnen med hänsyn till kommunens båtägare och turismen i kommunen. Tyvärr tar tar oftast inte någon av parterna initiativ till en sådan dsikussion av ren bekvämlighet. Politikerna säljer ut och möjligtvis suckar båtägarna i efterhand om hur kunde det bli så här. För att stoppa utvecklingen mot kommersialiserade hamnar måste båtägarna, båtklubbarna och politikerna vakna och ta debatten om hamnens framtid och drift.

    Många hamnar, ca 250, i Danmark och södra Sverige, plus några tyska hamnar är är anslutna till den Danska Frihamnsordningen. Alla dessa hamnar erbjuder oftast en mycket bra service till besökrna och som båtägare betalar du ett engångsbelopp på 50 – 100 Kr i din hemmahamn. När du sedan gästar en annan frihamn betalar du en ringa avgift som ersättning för den service hamnen erbjuder och den är oftast både bättre och trevligare än vad dom kommersiella hamnarna erbjuder.
    Mitt råd, upp till kamp för att behålla ett bra båtliv till rimlig kostnad. Vi kan själv bättre.
    Kent Danielsson

casinoutansvensklicens.co