Hem » Läsvärt

Läsvärt

Köpa motorbåt? Tänk på det här!

8 juni, 2020 – 15.14 Ingen kommentar
motorbåt

Att köpa motorbåt på andrahandsmarknaden kan vara trixigt. Hur hittar man rätt bland alla tusen objekt? Vi frågade två experter.

EN LÅNG SOMMAR ligger framför oss. Härliga dagar där vi får njuta där vi trivs allra bäst. Det pratas om att den kommande sommaren blir mer båttät än på många år. Inte så konstigt kanske, eftersom de flesta av oss är hänvisade till Sverige på grund av stängda gränser i Coronavirusets kölvatten.
Men den svenska skärgården är ju bland de finaste i hela världen, och vare sig man upplever den med segelbåt, motorbåt eller turbåt är den helt unik.

I Sverige såldes drygt 15 000 nya motorbåtar förra året, av olika storlekar. Hur många motorbåtar som bytte ägare på andrahandsmarknaden vet ingen exakt, men Blocket uppger att ungefär 60 000 motorbåtar såldes på sajten, allt från mindre öppna transportbåtar till riktiga lyxåk.

Tusentals båtar byter alltså ägare, och drömmen om en lite finare, lite större eller kanske lite behändigare båt finns hos många båtbrukare. Alltid kul med något nytt!

Så vad ska man då tänka på när man köper motorbåt begagnad? Bengt Arvidsson är besiktningsman och driver Yacht-Consult på Orust. Han tycker att man i första hand ska titta på vilket behov man har.
– Vad har man för behov och förväntningar? Om man vill vara ute och åka på sjön när det är fint väder men inte övernatta ska man ju skaffa sig en lite mindre båt. Det är alltid skönt att kunna ha skydd! Med en styrpulpetbåt kommer man ju inte så långt.

ATT HITTA RÄTT båt bland flera tusen annonser är inte helt enkelt, men det finns några saker man kan tänka på för att  inte göra ett ordentligt felköp. Tommy Källberg från Båttekniska nämnden, Kryssarklubben, har själv köpt många båtar. Lägg ner mycket tid på köpet, tycker han.
– Det är så surt att bli missnöjd med ett köp och gå och önska sig någon annan båt för att kunna njuta av tiden. Tommy menar att det allmänna intrycket är viktigt. Ju fler båtar man har sett, desto lättare är det förstås att avgöra om båten är aktuell för köp eller inte.
– Det allmänna intrycket är mycket viktigt för det ger information om förre ägarens kunskaper och ambitioner att hålla båten i bra skick.
Hur luktar det i båten? Mögel-, fukt-, diesel- eller bensinlukt hör inte hemma i en båt som är väl omhändertagen.

BENGT RÅDER BÅTKÖPARE att titta på batterierna, undersöka akterspeglarna och att vara medveten om att en drevbåt kostar mer att underhålla än en båt med backslag och axel.
Många av båtarna som säljs har utombordare, påpekar Tommy Källberg, och där gäller samma sak som med drevbåtar, de kan bli dyra att serva.
– Moderna fyrtaktsutombordare är rätt komplicerade och få kan göra allt jobb själva.
Vad gäller akterspeglarna är det en viktig del i båtens konstruktion och är de i dåligt skick kan konsekvenserna bli stora.
– Akterspeglarna, både i drevbåtar och båtar med utombordare, kan bestå av inplastad plywood och om de är murkna har det kommit in vatten där. Då har du stora problem, eftersom de kommer att ruttna, säger Bengt.

Skölden, där drevet respektive utombordaren är infäst, är ju fäst i akterspegeln. En rutten akterspegel kan till slut innebära en säkerhetsrisk.

Väljer du en båt med drev eller utombordare istället för axel, får du räkna med större kostnader för underhåll. Begär att få dokumentation på underhållet, uppmanar Bengt.
– Be att få se verkstadsräkningar, där det står att olja och zinkanoder är bytta. Om säljaren hävdar att det är gjort men att de gjort det själva, så måste de ju ha köpt grejerna nånstans. Be att få se kvittona.
Om en drivknutsbälg börjar läcka får du rost och missljud på drivknuten, och i förlängningen vatten i båten. Det är dyrare att byta en drivknut än att byta en bälg.

ATT DREVSERVICE ÄR utförd regelbundet är därför viktigt. Hur ofta den ska utföras beror lite på fabrikat och årsmodell.
– Det varierar mellan olika drevtillverkare, säger Bengt.

Om det finns information om hur många timmar motorn har gått är det bra. Vill det sig illa kan den ha gått 5 000 timmar och kan då vara använd som fiskebåt eller taxibåt, vilket kan säga en del om skicket och slitage på både motor och båt.
– Vi brukar kalkylera med att en båt går ungefär 75 timmar per säsong annars, säger Bengt.
Batterierna då? Ja, de ska vara iordning. Batterierna får aldrig ha varit helt urladdade.
– Då är de körda! Många gånger säger båtägarna att de har laddat batterierna, men hur dåliga var de innan? Det svar man vill ha är att batterierna var fulladdade när båten ställdes upp på hösten, och att de har stått fulladdade under vintern. Inte att de laddades alldeles nyss.
Batterier som är två, tre år gamla brukar fortfarande vara bra, men när de börjar bli åtta, tio år är det hög tid att byta. Bengt tipsar att det finns batteritestare att köpa.

Kolla också bottenstrukturen på båten, så att den är hel. Det får inte finnas lösa balkar eller rostiga motorfästen.
Det finns en sak som Bengt Arvidsson inte kan understryka nog.
– Slutför aldrig köpet utan att båten är provkörd, särskilt inte en motorbåt!

Många båtar säljs stående på trailer eller ställning på varv, men säljaren ska alltid se till att båten går att provköra.
– Att köpa en båt som står på land är som att be om problem. Om du måste välja mellan att den står på land eller ligger i vattnet är det bättre att den är sjösatt, även om du inte kan se skrovet, säger Bengt.

NÄR DU PROVKÖR båten ska du vara uppmärksam på främst avgaserna och vilken färg röken har. Enligt Tommy Källberg, som under många år har arbetat på Volvo Penta, indikerar blågrå rök mycket olja i avgasröken, även om det också kan se ut så när en dieselmotor startars i kallt klimat. Blå rök ska inte ignoreras. Detta gäller alla motorer utom gamla tvåtaktsmotorer. Om röken är svart tyder det på fel på bränsle-luftblandningen varvid sot bildas.
– Svart rök är normalt billigare att åtgärda än blå. Är röken blå bör man dessutom företa en kompressionsmätning på motorn, säger Tommy.

Under provturen bör temperaturen under belastning kontrolleras. Motorn ska belastas ordentligt, det räcker inte med att ligga vid bryggan.
– Den ska bara gå upp till den rekommenderade temperaturen och inte röra sig upp och ner. Då är det täppt i kylkanalerna. Om man måste slå ner på gasen och inte kan köra en längre period utan att den blir överhettad så är något fel, säger Bengt Arvidsson.

Var också uppmärksam på vibrationer.
– Om båten vibrerar när du kör den kan det vara en skada på ett propellerblad, det är sånt du inte kan se om båten ligger i men det går att märka det ändå.

Något att vara uppmärksam på och försiktig inför är också ett orealistiskt lågt pris. Bengt tipsar om att kontrollera båten hos stöldregistret hos larmtjänst. Det gäller speciellt båtar med utombordare.
Bengt själv älskar att segla men har valt en Gullholmensnipa. Den kräver inte så mycket tid och den har ruff, kapell och hardtop.
– Det passar mig bra, för då kan det komma lite dåligt väder och om vi vill kan vi övernatta i båten.

Om man vill ha mycket båt för pengarna, vad ska man köpa då?
– Om man vill få plats fyra personer ungefär skulle jag satsa på en dubbelruffad snipa, 27–30 fot. I en sådan sitter ofta en dieselmotor som är ganska driftsäker och slitagesäker. Den kan ha flera tusen timmar på nacken och gå perfekt. Då får man mycket båt för pengarna men det går inte så snabbt, ungefär åtta knop. Vissa sätter på trimplan och trycker upp den i tolv knop, säger Bengt.

Vill man åka snabbare hoppar prislappen upp. För 26–30 fot med fyra kojer, får man nog ge upp till en halv miljon eller mer. Men hög hastighet kräver stort ansvarstagande, allra helst en kurs i manövrering av höghastighetsbåtar och dessutom har dessa båtar hög bränsleförbrukning.
– Över femtio knop är bara roligt en kort stund, sedan ledsnar man på oljudet. Inte värt det, skrattar Bengt.

Tio tips inför ditt båtköp:

1. Det ska inte lukta diesel eller bensin inne i båten.

2. Det bör inte finns mögel till exempel under dynor eftersom det tyder på dålig ventilation.

3. Det bör inte finns mögel på skrovet då det tyder på vattenläckage från ovan (regn).

4. Kölsvinet ska var fritt från olja, annars tyder det på oljeläckage som kan vara dyrt att åtgärda.

5. Däcket ska inte svikta eller knaka för mycket när man går på det. Om det gör det kan det vara fuktskadat vilket är mycket dyrt.

6. Pållare ska sitta fast och vara stabila.

7. Titta på eventuella kapell så att de är hela och inte alltför mögelskadade.

8. Elsystemet får inte se ut som ett skatbo om man inte själv är kapabel att renovera det, farligt och en faktor som kan äventyra tillförlitligheten på båten. Också brandrisk.

9. Finns brandsläckare ombord? Ett tecken på förre ägarens kunskaper.

10. Finns rejält ankare med rejäl och lång lina att ta till vid eventuellt motorstopp?

 

FOTO: BJÖRN WAHREN

Lämna en kommentar

Lämna din kommentar här nedan, eller lämna en trackback från din webbplats. Du kan också prenumerera på dessa kommentarer via RSS

Var trevlig. Håll det rent. Håll dig till ämnet. Ingen spam.

Du kan använda dessa taggar:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar