Hem » Läsvärt, Nyheter, Säkerhet

Läsvärt   Nyheter   Säkerhet

”Lite knepigt att svänga i isen”

27 februari 2018 – 14:53 2 kommentarer

Kylans grepp om landet är stadigt och istäcket letar sig allt längre söderut i Bottenhavet. Men Fritiof Pontén på västkusten planerar för nästa sväng med sin Fortissimo.

Alla svenska isbrytande fartyg är fullt upptagna med att bryta rännor för sjöfarten i Mälaren och Vänern och i Östersjön från Sundsvall och norrut. Temperaturen har legat under eller nära tio minusgrader i hela landet de senaste dygnen och högtrycket lovar fortsatt kallt. För många båtägare på ostkusten är närmaste höjdpunkt inom båtlivet mässan Allt för sjön, medan andra seglar för fullt, inte minst på västkusten.
– Det börjar faktiskt bli lite knepigt att sig ut ur hamnen nu, säger Fritiof Pontén i Askim söder om Göteborg. Fritiof seglar sedan några år året om med sin Fortissimo 33, Agraff. Havet ligger helt öppet, men senaste veckans kyla har bildat is inne i viken vid Fritiofs brygga i Hovås.
– Propellerströmmen är en utmärkt isbrytare i sig och det är aldrig något problem att ta sig framåt eller akterut. Med fören bryter jag uppåt fem centimeter tjock is. Men det är lite knepigt att svänga i isen så jag ska ner och skruva upp pumpen under båten. Det kan ju bli en fin båthelg!

Kattegatts salthalt och närheten till Nordsjön och Golfströmmen ger öppet hav även i köldknäppar. Bild: Fritiof Pontén

Kattegatts salthalt och närheten till Nordsjön och Golfströmmen ger öppet hav även i köldknäppar. Bild: Fritiof Pontén

Senaste turen gick för två veckor sedan runt Göteborgs södra skärgård med natthamn på Grötö.
– Där träffade vi Tootiki med Thomas Lundgren och Anette Marting som också är ute året om. Det är lugnt, trevligt och trivsamt i skärgården så här års, säger Fritiof.
Största utmaningen för komfort ombord är att tygla kondensen, tycker Fritiof.
– Vi har numera skrovet isolerat med ”liggunderlagsmatta”. Det är cellpolyeten med slutna celler som ligger direkt mot skrovet och så en dieselvärmare. På ventilernas enkelglas bildas kondens, men jag har hittat en lösning med genomskinlig vinylduk, som på ett kapell, som klistras utanpå ventilernas aluminiumramar. Det fungerar perfekt!

Jens Mörch och Fritiof Pontén i kallt väder med varma kläder!

Lars-Olof Norlin-ritade Fortissimon har utanpåliggande roder vilket ställer till det när man ska backa i is.
– Men den utfallade förstäven knäcker som en isbrytare, skrattar Fritiof.
– Hon reser sig lite på iskanten och bryter sedan igenom framåt. Det är riktigt kul att bryta is och så slipper jag skrubba det där gröna slemmet vid vattenlinjen på våren! Min son praktiserade på isbrytaren Oden en varm vinter nyligen och vi konstaterade att jag samlade fler isbrytartimmar det året!

Tisdagens båtväder var knappast lockande med sex minusgrader, kuling och varning för nedisning ”i samtliga isfria farvatten”, enligt SMHI.
– Det svänger snabbt här på västkusten, konstaterar Fritiof och ser fram emot helgen.

LÄS MER: Faran med kallt vatten [pakryss.se 28 april , 2017]

LÄS MER: SXK Västkustkretsens forum för vinterseglare

En dränkbar dräneringspump får gå en kvart per timme i köldgrader och pumpar då upp vatten och håller ytan isfri akter om Agraff. Bild: Fritiof Pontén

En dränkbar dräneringspump får gå en kvart per timme i köldgrader och pumpar då upp vatten och håller ytan isfri akter om Agraff. Bild: Fritiof Pontén

Johan Boström
johan@pakryss.se

 

, , ,

2 kommentarer »

  • Johan Fägerskiöld skriver:

    Låter trevligt att ha skärgården för sig själv, hoppas att isen låter gelcoaten vara ifred i alla fall. Att skutta iland vigt och graciöst är svårare på isiga klippor, men i gengäld är nästan alla bryggor lediga. Låter helt suveränt!

  • Lasse L skriver:

    Svänga i isen går trögt.
    Jag har bekymmer med att issörja sätter igen sjövattenfiltret
    https://lasselundell.se/februari.html