Läckande vrak utgör en stor fara för växter och djur i svenska vatten. Genom sjömätningar har Sjöfartsverket tagit fram nya unika bilder på sju miljöfarliga vrak som kan behöva saneras. Sjöfartsverket har identifierat ett 30-tal akut ..." /> Miljöfarliga vrak kartlagda | På Kryss Miljöfarliga vrak kartlagda | På Kryss
Hem » Nyheter

Nyheter

Miljöfarliga vrak kartlagda

27 februari, 2023 – 10.11 Ingen kommentar
vrakkarta

Läckande vrak utgör en stor fara för växter och djur i svenska vatten. Genom sjömätningar har Sjöfartsverket tagit fram nya unika bilder på sju miljöfarliga vrak som kan behöva saneras.

Sjöfartsverket har identifierat ett 30-tal akut miljöfarliga vrak längs Sveriges kuster. Många av vraken innehåller stora mängder olja som kan orsaka skador när den läcker ut. Havs- och vattenmyndigheten har i uppdrag att tömma vraken på miljöfarliga ämnen. Sjöfartsverket bidrar med fartygsresurser och expertis inom sjömätning.

– Resultaten som tas fram genom samarbetet bidrar med uppdaterade positioner för de miljöfarliga vraken, hur de är positionerade på havsbotten och om graden av vrakens nedbrytning, säger Ulf Olsson, sjömätningschef på Sjöfartsverket.

Tidigare har ett tiotal akut miljöfarliga vrak undersökts närmare. Några har tömts på olja och några har bedömts som icke möjliga att åtgärda. Sjöfartsverket har nu undersökt ytterligare sju vrak, samtliga längs Sveriges östra kust, från Umeå i norr till Norrköping i söder. 

För att få högupplösta bilder har vraken undersökts med ekolod och side-scan sonar med hjälp av Sjöfartsverkets sjömätningsfartyg.

På Sjöfartsverkets webb finns hela listan med de undersökta vraken.

Mer information om vrak finns via Riksantikvarieämbetets söktjänst Fornsök

Bild Sjöfartsverket

Lämna en kommentar

Lämna din kommentar här nedan, eller lämna en trackback från din webbplats. Du kan också prenumerera på dessa kommentarer via RSS

Var trevlig. Håll det rent. Håll dig till ämnet. Ingen spam.

Du kan använda dessa taggar:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar