Långfärd Läsvärt Nyheter
Götheborg ska segla igen
Ostindiefararen Götheborg blir åter världens största seglande träfartyg. Seglatser under de två kommande somrarna är finansierade av ett privat logistikföretag.
– Sätta skeppet i segelbart skick, planera expedition 2020 samt förbereda för en eventuell expedition till Kina, är utmaningarna enligt SOIC:s vd Peter Alexandersson.
I december 2016 meddelade stiftelsen som äger ostindiefararen Götheborg att fartyget skulle bli en besökattraktion vid kaj. Certifikat och underhåll för att hålla världens största seglade träfartyg skulle upphöra. Men på torsdagen kom beskedet från logistikföretaget Greencarrier att det gör det möjligt för skutan att sätta segel igen. Bland annat planeras besök på Sail Amsterdam, Sail Bremen och till de nordiska huvudstäderna.
”Det ska bli fantastiskt att åter kunna se Götheborg segla ut och fortsätta med det uppdrag hon byggdes för och som möjliggjorts av de tusentals volontärer som utan ersättning jobbat med skeppet”, säger Stefan Björk, ägare och grundare av Greencarrier i ett pressmeddelande och fortsätter:
”Under seglatsen sommaren 2013 var vi tour partner och kunde använda skeppet vid olika hamnstopp för event för både anställda och kunder i vårt bolag. Vi fick en helt fantastisk respons på detta.” ”Vi ser att skeppet har en spännande funktion att fylla om hon får segla och därför gör vi denna satsning. Nästa år, 2020, firar vårt bolag 20-årsjubileum. Skeppet kommer att bli en perfekt plats för firande med anställda och kunder på många olika platser”, säger Stefan Björk i pressmeddelandet.
Företaget utesluter inte en expedition till Kina, enligt Greencarriers vd:
”Vi har inom Greencarrier sedan en lång tid en omfattande och växande verksamhet i och med Kina. Ur det perspektivet har vi också ambitionen att kunna bidra till att stärka affärs-, handels- och kulturutbytet med Kina. Parallellt med seglatserna 2020 och 2021 kommer vi därför att fortsätta utveckla affärsrelationer med Kina samt undersöka möjligheterna för ännu en segling till Kina”, säger Johan Jemdahl, vd för Greencarrier.
– Vi har tre utmaningar, säger Peter Alexandersson som är ny vd för SOIC.
– De är att sätta skeppet i segelbart skick, planera expedition 2020 samt förbereda för en eventuell expedition till Kina 2021–2022.
– Först måste vi rekrytera besättning och nyckelpersoner samt gå igenom skeppet så att hon är i rätt skick när hon skall segla nästa år, fortsätter Peter Alexandersson. Nu i oktober skall vi ta upp henne i torrdocka för en grundlig genomgång av skrovet och framdrivningsmaskineri. Riggen har vi redan testat och allt vi vet idag pekar på att Götheborg är i ett seglingsbart skick.
Götheborg ska återlämnas till ägarstiftelsen SOIC senast 2021 eller 2022.
Många av de frivilliga och befälen som arbetat med och ombord på Götheborg har en bakgrund hos Kryssarklubbens seglarskola. Bland andra var Björn Ahlander och Marie-Louise Edholm båsar under expeditionen till Kina. Jens Langert har ritat riggen och många mastskeppare har fått sin första befälsutbildning på Seglarskolan.
FAKTA:
Ostindiefararen Götheborg är 58,5 meter lång och 11 meter bred och byggd på Eriksberg i Göteborg enligt gamla byggmetoder och i samma material som användes till originalskeppen på 1700-talet. Handsmidda spikar, handgjorda block och handslaget tågvirke. Ettusen ekstockar och fem mil fura har blivit plankor, spant och rundhult. Eftersom inga ritningar fanns bevarade från 1738, då originalet byggdes, har bygget ställt stora krav på uppfinningsrikedom, hantverksskicklighet och enträgen forskning. Bara riggen tog 100 000 timmar att konstruera. För att klara dagens krav på säkerhet, är hon samtidigt helt modernt utrustad.
Tillsammans med det franska fartyget L’Hermione är Götheborg världens största seglande träfartyg. L’Hermione är längre, men Götheborg har ett större deplacement.
I På Kryss nr 3, 2015, skildras de positiva effekterna av projektet Ostindiefararen Götheborg för andra båtprojekt.
LÄS MER: SOIC
LÄS MER: Greencarrier Group
Johan Boström
johan@pakryss.se