Hem » Långfärd, Läsvärt

Långfärd   Läsvärt

Överfarten med Greta: ”inga utsläpp och ingen komfort”

15 augusti 2019 – 10:21 En kommentar

Segelbåten Malizia II har startat årets mest omtalade långfärd. Anledningen till uppmärksamheten är att den unga svenska klimataktivisten Greta Thunberg är med ombord. Skepparen Boris Herrmann sammanfattar resan till På Kryss.
– Greta får och tar Malizia som den renodlade racermaskin som den är: inga utsläpp och ingen komfort.

[ Följ Malizias position, aktuellt väder och uppdateringar från besättningen längst ned på sidan. ]

På tisdagen startade en långfärd under segel som blivit årets mest uppmärksammade. 16-åringen Greta Thunberg har blivit känd över hela världen för sitt engagemang för ett hållbart samhälle. För att visa på alternativ till långa transporter, som oftast kräver förbränning av mer eller mindre raffinerad olja, valde Greta att istället segla över Atlanten när hon ska besöka flera internationella konferenser och möten i Nord- och Sydamerika.

Greta Thunberg seglar ombord på den extrema tävlingsbåten Malizia II, en Imoca 60 med bärplan. Skepparen Boris Herrmann planerar att segla jorden runt nonstop med båten nästa år och har flera kappseglingar planerade innan dess. Boris, som bland annat har seglat jorden runt tre gånger varav en gång nonstop, säger till På Kryss att han är mycket imponerad av Greta Thunbergs engagemang. I samband med att han såg henne tala i Hamburg i våras föddes idén att erbjuda skjuts över Atlanten.
– En sån resa kan visa att det går att transportera sig långa sträckor utan fossila bränslen, även om det kan vara svårt. Dessutom lär det bli ett spännande äventyr!

Har ni några särskilda arrangemang ombord med hänsyn till Greta, hennes pappa och fotografen som är relativt ovana vid båten?
– Nej, inte alls. Det har varit tydligt för bägge parter redan från början att Greta får och tar Malizia II som den renodlade racermaskin som den är: inga utsläpp och ingen komfort. Det innebär frystorkad mat och en enkel sjökoj.

Du och Malizias team är mitt i förberedelserna för Vendee Globe (jordenruntsegling nonstop) nästa år och du har flera havskappseglingar innan dess. Hur gör ni för att den här speciella Atlantenöverfarten inte ska påverka de förberedelserna för mycket?
– Ja, det tvingades vi förstås överväga. Men i slutändan gör varje timme ombord på den här båten dig mer säker i olika situationer oavsett om du tävlar, tränar eller transportseglar. Jag har ändå hunnit med Fastnet Race i augusti och kommer att hinna med ett par havskappseglingar i och från Europa i höst (Le Defi Azimut i Frankrike i mitten av september och Transat Jacques Vabre från Frankrike till Brasilien).

Skulle du kalla Greta för besättning eller passagerare ombord? På vilket sätt kan hon bidra i arbetet ombord?
– Greta är en tuff tjej och jag är rätt säker på att hon inte alls nöjer sig med att sitta ner som en gäst ombord. Det har inte varit mycket tid för övningar och träning inför resan så vi kommer att behöva ta reda på vilka uppgifter som passar för alla fem ombord. Jag och Pierre kan förstås segla båten utan någon hjälp av de andra, men varje hand kan vara till hjälp. Som alla andra som kommer ombord på den här fantastiska high-tech-båten så tror jag att Greta också vill ta rodret. Och det kommer hon att få göra. Jag ser verkligen fram emot att ha Greta och hennes pappa med ombord!

Malizia II Boris Herrmann

Malizia på Engelska kanalen efter starten från Plymouth på tisdagen.

Det är orkansäsong och sannolikt kraftiga lågtryck på Nordatlanten. Kommer ni att vara mer försiktiga jämfört med under exempelvis Route du Rhum förra året?
– När vi skrev vår slogan ”A Race We Must Win” på storseglet menade vi inte den här Atlantöverfarten. Det här är en transportsegling, inte ett race. Och vi är alltid mer försiktiga på transportseglingar oavsett vilka som är ombord.

Vilket är ditt drömväder för överfarten?
– Vi skulle älska champagnesegling, slör i tre till fyra Beaufort, sol och värme. Men det är väldigt osannolikt på den här rutten under två veckor…

Ger lyftet från bärplanen en mindre skumpig resa jämfört med om ni inte hade dem?
– Ja, när förutsättningarna är rätt och Malizia lyfter så går det inte bara fortare utan också jämnare. Men på den norra rutten över Atlanten så är det troligt att vi får mer skumpig kryss. Det här vet Greta om och vi ska både ta hänsyn till besättningen och segla så säkert som möjligt.

Ni har två svenska medarbetare i Malizia II:s ordinarie team, forskaren Toste Tanhua och kocken Daniel Möhler. Kommer de att vara inblandade i just den här Atlantöverfarten?
– De kommer inte att vara ombord, men vi har alltid instrument ombord som bland annat mäter koldioxid- och salthalten. Resultaten ingår i underlaget som Toste Tanhua arbetar med.

Dieselmotorn ska bara användas om säkerheten kräver det, men kommer ni att ha någon form av elektrisk motor ombord vid tilläggning?
– Nej, vi har ingen elektrisk motor för framdrift ombord, men vi undersöker möjligheterna för framtiden. Vi tar hjälp av andra båtar med elutombordare, Torqeedo, om det behövs i hamn.

Det går att följa Malizias position via teamets hemsida. Enligt väderprognoserna på onsdagen kommer inget större lågtryck att byggas upp den närmaste veckan längs den planerade rutten mot New York. Ankomsten till New York beräknas i slutet av augusti.

LÄS MER: Malizias position med bilder och text från besättningen

LÄS MER: Boris Herrmann Racing

Greta Thunberg

Skepparen Boris Herrmann tillsammans med Greta och pappa Svante Thunberg. Bild: Christian Krug

Johan Boström
johan@pakryss.se

 

 

, , ,

En kommentar »