Forskare på Chalmers har demonstrerat en unik metod som minskar luftmotståndet hos fartyg med 7,5 procent. Det banar väg för stora fraktbåtar som drivs fram över världshaven enbart av vinden. Forskare på Chalmers är först med ..." /> Seglande fraktfartyg gynnas av ny metod | På KryssFör dig som vill segla lite längre! Seglande fraktfartyg gynnas av ny metod | På Kryss
Hem » Läsvärt

Läsvärt

Seglande fraktfartyg gynnas av ny metod

11 april 2023 – 09:39 2 kommentarer
Seglande fraktfartyg gynnas av ny metod

Forskare på Chalmers har demonstrerat en unik metod som minskar luftmotståndet hos fartyg med 7,5 procent. Det banar väg för stora fraktbåtar som drivs fram över världshaven enbart av vinden.

Forskare på Chalmers är först med att lyckas demonstrera en ny aerodynamisk metod som kan bana väg för en betydligt mer klimatsmart fartygstrafik. Med inspiration från en teknik hämtad från flyget har forskarna hittat ett sätt att minska luftmotståndet hos ett fartyg med 7,5 procent – vilket skulle ge betydligt högre energieffektivitet och därmed lägre bränsleförbrukning. 

– För en oljetanker som går från Saudiarabien till Japan skulle detta innebära en minskning av bränsleförbrukningen med cirka tio ton, säger Kewei Xu, forskare inom marin teknik vid institutionen för mekanik och maritima vetenskaper på Chalmers.

Ett fartyg som drivs av vinden behöver en effektivare aerodynamisk design, eftersom det inte har en lika konstant och kraftfull framdrivning som ett fartyg som går på bränsle. Tidigare har den aerodynamiska effekten inte ansetts som så viktig jämfört med fartygets sammanlagda motstånd i vatten – men när det gäller vindframdrivning kan alltså forskarnas metod skapa nya möjligheter.

– Under de närmaste åren kommer vi förmodligen att få se fartyg som kombinerar vind- och bränsleframdrivning, säger Kewei Xu. Men vår långsiktiga ambition är att göra det möjligt för till exempel fraktfartyg att ha vinden som enda kraftkälla.

Chalmersforskarnas nya metod kan också öka säkerheten för helikoptrar när de landar och startar på fartyg. Metoden dämpar turbulensen ombord, eftersom den påverkar luften som strömmar ner bakom fartygets överbyggnad. Därmed skulle den minska olycksriskerna för helikoptrar.

Bildtext: Illustration av hur ett fartyg som drivs av vinden skulle kunna se ut. Denna båt har vingsegel, vilket är en av de konstruktionstyper som kan användas för att fånga upp vindens kraft. Andra typer är så kallade rotor-segel, som ser ut som vertikala cylindrar, och kite-segel.

Bild: computedwingsail.com

2 kommentarer »

  • Stig Malmberg skriver:

    Bilden är åtminstone något vilseledande. ”Drivs av vinden” åstadkmmer icke denna våg- och skumbildning. ”Forskarna hittat på ett sätt att minska luftmotståndet” visas icke på bilden. Övervattensdelen är helt konventionell. KTH har även motsvarande projekt.
    Mvh
    Stig Malmberg
    Åbo

  • Leif Andersson skriver:

    Låter som en repris av tidigare projekt. Vi får hoppas att de får till det denna gång. Var kommer alla dessa forsknings-pengar ifrån?

Lämna en kommentar

Lämna din kommentar här nedan, eller lämna en trackback från din webbplats. Du kan också prenumerera på dessa kommentarer via RSS

Var trevlig. Håll det rent. Håll dig till ämnet. Ingen spam.

Du kan använda dessa taggar:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar