Läsvärt Nyheter
Seglande lastfartyg redan 2020
Redan om två år planeras ett seglande lastfartyg trafikera Atlanten med hundratals bilar i lasten. Med dubbelt så stor segelyta som ostindiefararen Götheborg beräknas marschfarten bli 11 knop.
Sedan vindkraften ersattes av ångmaskiner och förbränningsmotorer inom sjöfarten har seglen gjort comeback vid flera tillfällen. Under 1970-talets oljekris med stigande bränslepriser seglade ett par stora japanska lastfartyg med fasta segel. Rotorsegel används på tyska lastfartyg sedan tio år och finska Norsepower har på senare år utrustat åländska fartyg och Viking Lines färjor med rotorsegelsystem. Nu ska den franska biltillverkaren Renault använda seglande transporter av sina bilar från Europa till andra sidan Atlanten.
Syftet är att minska miljöpåverkan och företaget räknar med att koldioxidutsläppen ska minska med 90 procent för de aktuella transporterna av bilar över havet.
– Våra fartyg har fenor och kan segla effektivt upp till 45 graders sann vindvinkel, säger den tidigare sjökaptenen Jean Zanuttini som numera är vd på det franska företaget Neoline som konstruerar fartyget.
– Rutten västerut blir 24 procent längre än för dagens transporter, men vi kommer att segla snabbare västerut och totalt minskar vi maskingången till 14 procent av den totala tiden. Österut seglar vi långsammare, men den längre sträckan blir endast 16 procent.
De seglande lastfartygen planeras trafikera sträckan St Nazaire i Frankrike till Bilbao i spanska Baskien till Charleston och Baltimore i USA och sedan upp till franska St Pierre et Miquelon utanför Newfoundland innan återfärd till Europa.
Det första fartyget är ett 136 meter rorofartyg med en maximal segelyta på 4200 kvadratmeter (inte världens största någonsin, men som en jämförelse har Ostindiefararen Götheborg 1 964 kvadratmeter) som ska sjösättas och seglas under 2020 eller 2021. Ytterligare ett fartyg är planerat närmaste åren. Fartyget ska rymma upp till 478 bilar.
Framdrivningsmotorn ska vara elmotorer som drivs av dieseldrivna generatorer och batterier.
Redaktionen
redaktion@pakryss.se
Fantastiskt !! Snygg båt dessutom ! Hoppas de tänkt på utsläpp av avlopp, bottenmålning mm – så som vi småbåtar får göra.