Hem » Nyheter

Nyheter

Seglare skadade Hisingsbron

15 september, 2020 – 10.29 8 kommentarer
Seglare skadade Hisingsbron

En ouppmärksam seglare lyckades orsaka en skada på nya Hisingebron innan den ens hunnit bli invigd. Kostnaden för reparationen är svår att beräkna på förhand.

Hisingebron har en maxgräns på elva meter i masthöjd när bron är nedsänkt. Trots att det var skyltat och avlyst på rätt sätt seglade skepparen på en hyrbåt med en högre mast än så ändå igenom. Påseglingen orsakade en reva i målningsskiktet under bottenplåten. Peo Halvarsson, produktionschef för Hisingsbron, säger till Göteborgs-Posten att färgen är mycket viktigt för brons funktion och beständighet över tid och att det i nuläget inte går att säga vad det kommer att kosta att laga skadan.

Att det har vistats fler nybörjare på sjön i år än vanligt har märkts på många olika sätt. Assistansbolaget Team Marin, med flera försäkringsbolag som kunder, rapporterar en ökning av utryckningar med 80 procent under juni, juli och augusti jämfört med samma period förra året. Hos försäkringsbolaget Svenska Sjö har de anmälda sjöskadorna ökat med 20 procent och hos Länsförsäkringar med 22 procent jämfört med samma period i fjol.

8 kommentarer »

  • Ola skriver:

    Danviksbron vid Hammarby med farleden in till Mälaren har också en höjd på 11 meter. Om det kan vara en tröst.

  • Tommy Källberg skriver:

    Det har diskuterats mycket i Göteborg om den begränsade seglingshöjden i lägsta läget. Speciellt med tanke på att bron inte kommer att höjas många ggr per dygn beroende på den intensiva trafiken på bron av både spårvagnar, bussar och annan vägtrafik. Tyvärr har transportstyrelsen och Göteborgs politiker tagit beslut om denna låga höjd utan tanke på framtiden med önskat ökade godstransporter på älven och den förhoppningsvis ökade fritidsbåtstrafiken som man vill ha för att gynna turismen. Kortsynt!
    Klipp ur Wikipedia:
    Bron har beslutats vara en lyftbro, som i grundläge ska få en segelfri höjd på 12 meter, och upplyft 28 meter.[6] Detta innebär att bron kan bli kortare än Götaälvbron, ta mindre plats, bli billigare att bygga, frigöra mark och vara lättare att passera för cyklister. Men detta kräver öppning för alla fraktfartyg, som ofta är byggda för Götaälvbrons segelfria höjd om 18,3 meter. Man vill undvika öppningar på morgnar och eftermiddagar, på grund av den täta spårvagns- och busstrafiken. Detta har givit en del protester från sjöfartshåll.[7] Fartyg måste ha en viss höjd för att säkert klara stormvågor på havet och Vänern, och man vill köra samma fartyg mellan Vänern och utländska hamnar. Kostnaden för bron beräknas till 3,5 miljarder kronor.[8]

  • Stefan K skriver:

    Hela projektet är ett skämt och ett tydligt bevis på Sossarnas o miljönissarnas vanstyre över Göteborg i många år. Hur f-n kan man ens fundera på att bygga en lågbro med endast 11m fri segelfri höjd i en hamnstad med inlopp till Sveriges största sjö med alla dess hamnar som nu får olyckliga begränsningar och över tid minskad möjlighet till vattenburen infrastruktur. Hur gick det med segelbåten o dess besättning? Detta känns mer som en relevant information än att Hisingsbron fått en reva i ytskicket, med en svårbedömd kostnad för reparation, skäms👎

  • Jan Andersson skriver:

    Verkligen ingen som kunde förutse att något sådant kunde hända? Otroligt kass.

  • Uno Holmer skriver:

    Bron heter Hisingsbron och inget annat.

  • Joakim skriver:

    Det skulle inte vilja ha någon betydelse så länge. Vi önder vi ska gå på bron mene det var ju tråkigt med den men den är ju fin ändå

  • Gustaf Eklöf skriver:

    Hur såg båten ut efteråt?

  • Yngve Skytt skriver:

    Det står inte ord om hur gick med båten??? Sedan kan man undra hur man kan segelfri höjd på 11m. Mvh y.skytt

Lämna en kommentar

Lämna din kommentar här nedan, eller lämna en trackback från din webbplats. Du kan också prenumerera på dessa kommentarer via RSS

Var trevlig. Håll det rent. Håll dig till ämnet. Ingen spam.

Du kan använda dessa taggar:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar