Nyheter
Sjöfartsverket släpper nya båtsportkort
Nu släpps nya båtsportkort med uppdaterade uppgifter om bland annat nya djup, nytillkomna och förändrade utmärkningar, nya bryggor och mycket mer. Totalt har omkring 900 uppdateringar gjorts i de sex områdena det gäller.
Båtsportkorten är vanliga officiella sjökort fast anpassade till båtlivet då de är i mindre format (A3) och trycks på ett papper som är vattentåligt. Båtsportkorten innehåller samma information som de större sjökorten som handelsfartygen använder och lanseras med olika intervaller mellan 2–5 år. De är även paketerade i områden så att samtliga av Sveriges kustvatten och större insjöar täcks.
Uppdaterade båtsportkort 2023
Västkusten Norra 2023
Nya sjömätningar har resulterat i nya djup och ändrade djupkurvor. Förändrade fyrar. Nya prickar och bojar. Nya kajer och bryggor.
Västkusten Södra 2023
Nya sjömätningar har resulterat i nya djup och ändrade djupkurvor. Nya och förändrade prickar och bojar.
Kalmarsund 2023
Nya sjömätningar har resulterat i nya djup och ändrade djupkurvor. Justerad strandlinje på ett flertal ställen. Förändrade fyrar. Justerade prickar och bojar.
Ostkusten 2023
Nya sjömätningar har resulterat i nya djup och ändrade djupkurvor. Nya och förändrade bojar och prickar.
Bottenhavet Södra 2023
Ett stort antal sjömätningar har resulterat i nya djup och ändrade djupkurvor. Nya och justerade bojar och prickar. Nya kajer och bryggor.
Bottenviken 2023
Ett stort antal sjömätningar har resulterat i nya djup och ändrade djupkurvor. Förändrade fyrar. Nya prickar och bojar. Nya kajer och bryggor.
Stock.adobe.com
Anders Johnson: Nu är du allt ute och cyklar! Det vore lämpligt om du läser på lite innan du skriver kommentarer och vilseleder folk.
Medelvattenstånd som SMHI tidigare använde som referens vid rapportering av vattenstånd var innevarande års vattenstånd. Samtidigt använde sjökorten medelvattenståndet för ett annat år, vanligen det året som sjökortet först producerades, som referensnivå. Om det då var så att det skiljde 3dm mellan medelvattenståndet som användes i sjökortet och innevarande års medelvattenstånd samtidigt som SMHI rapporterade ett vattenstånd på +3dm som var alltså djupet det som angavs i sjökortet. Skillnaden i medelvattenstånd och aktuellt vattenstånd tog alltså ut varandra. I ett sjökort som har RH2000 som referensnivå kan vattenståndet allt adderas direkt utan att göra en omräkning för olika referensnivåer. Detta gör det alltså möjligt att snabbt göra en korrekt vattenståndskompensering, vilket tidigare var mycket mer omständligt.
Det går inte hävda att ett innevarande års medelvattenstånd var mer korrekt. Även om det var baserat på en lång matserie så var det en estimering av vad medelvattenståndet skulle bli under året. Även om de estimeringarna ofta var bra som kan man ju inte veta den 1/1 vad medelvattenståndet kommer att bli…
RH2000 däremot är en fast referensnivå. Även här har långa mätserier använts för att räkna ut referensnivån. Här blir dock skillnaden att det inte har med medelvattenståndet att göra överhuvudtaget. I takt med fortsatt landhöjning och landsänkning kommer det bli områden som har ett medelvattenstånd som är någon/några decimetrar lägre eller högre än RH2000. En hamn i norra Sverige kan man räkna med får ett negativt medelvattenstånd medan en hamn i Skåne/Blekinge får ett positivt. Oavsett vilket så kommer sjökort+vattenstånd (med de osäkerheter som respektive informationsslag har oavsett referensnivå) alltid bli aktuellt djup.
Båtsportkort är bra. Men… upplaga 2023 innehåller vad jag förstår alla fel och brister, som både norrlandsseglare och stockholmsseglare har uppdagat i de nya vanliga (stora) sjökorten där RH2000 och inte medelvattenstånd används. Den som lyssnar på sjörapporten i P1 kl 0550 har säkert upptäckt att avvikelser från RH2000 inte stämmer med avvikelser från medelvattenståndet, som är ett medelvärde över en längre tid.
Vad värre är att farbara och urgamla leder liksom välanvända ankarplatser har i de nya sjökorten blivit ofarbara; bojar, ljusare bottnar och sjögräs är utmärkta som grund; oändligt många grundklackar har tillkommit som inte existerar. Vid jämförelse mellan Hydrographicas noggranna mätningar av grundare områden i utskärgårdarna och Sjöfartsverkets uppgifter ser man i den nya korten felaktiga positioner av grund liksom avsaknad av grund. Håll hårt i de gamla båtsportkorten (och sjökorten)!
Trots intensive lobbning från den mindre sjöfarten (båtsporten, polisen, sjöräddningen och annan mindre yrkessjöfart) har Sjöfartsverket hårdnackat vägrat att ta till sig den berättigade kritiken mot de nya sjökorten.