Hem » Läsvärt, Nyheter, Säkerhet

Läsvärt   Nyheter   Säkerhet

Sjöfartsverket testar fristående navigeringssystem

23 januari 2019 – 14:58 8 kommentarer

Visst ligger papperskorten i båten när vi ger oss ut i skärgårdar och till havs. Men med handen på hjärtat, hur skulle du klara dig om gps-plotter, mobiler och paddor slocknade? Sjöfartsverket deltar i ett projekt som ska göra oss oberoende av satelliter.

Det är ingen vågad gissning att fritidsbåtsägare är lika beroende av satellitsystem för navigering som yrkessjöfarten. Så vad händer till sjöss om de satellitbaserade systemen slutar att fungera?

Sjöfartsverket deltar i ett projekt som ska leda till att vi slipper besvara den frågan. Eller där svaret helt enkelt blir att vi växlar över till ett annat navigeringssystem. Det är just ett sådant som testas i projektet. Det kallas Ranging Mode, eller R-mode, och skulle kunna ersätta satellitbaserade system.

I korthet fungerar det så att ett fartyg mäter sitt avstånd till en rad landbaserade så kallade R-mode-stationer, och på så sätt hittar sin geografiska position.

Nyligen gjorde Sjöfartsverket ett praktiskt försök med tekniken i Blekinge med lyckat resultat. Nästa steg är att skapa en testbädd för vidare försök. Två stationer i Sverige, en tysk, en dansk och en polsk station kommer att ingå i dessa.

– R-mode är en oberoende positioneringsmetod eftersom det är ett självständigt navigeringssystem. I framtiden kan man tänka att du använder flera olika navigationssystem, säger Jesper Bäckstedt, systemingenjör och projektledare hos Sjöfartsverket.

Försöket är en del i ett EU-finansierat projekt, Ranging Mode for the Baltic Sea, med medlemmar från Sverige, Danmark, Tyskland och Polen och målet är att utveckla och demonstrera ett back-up-system för positionering. Svenska partners är Sjöfartsverket, RISE, Gutec AB och SAAB.

,

8 kommentarer »

  • Anders Bergström skriver:

    Bra för True Heading som har patent på detta.

  • Kjell Pernestål skriver:

    I princip DECCA / e-Loran men där man uppgraderar modulation och signalbehandling. Man tänker sig använda DGPS-sändarna

    /Kjell

  • Peter Lugnegård skriver:

    Det låter ju inte som om det här automatiskt hänger ihop med ett eget sjökortssystem. Var visas ens position?

  • Ola Larsson skriver:

    Idén är att vidareutveckla AIS.

    Se en projektbeskrivning på engelska här:

    https://projects.interreg-baltic.eu/projects/r-mode-baltic-90.html

    Tveksamt om alla 4 (+ 1-2 kommande) satellitnavigeringssystem kan komma vara otillgängliga samtidigt, även under en allvarlig internationell kris, då mycket står på spel för alla nationers handelssjöfart.

  • Mikael Davidsson skriver:

    Gps plotter Vhf Ais Radar och mobiltelefoni är fantastiska system.Som fungerar otroligt bra. Testmed r-mode eliminerar ju tappad satelitkontakt. Men försök att hålla den gamla beprövade kunskapen vid liv. Den fungerar utan sateliter och el. Träna någon/ några gånger med att låta kåpan vara på plottern. Bara att lossa kåpan över plottern vid minsta osäkerhet. Alla som är ute på sjön kan gå på grund tappa sin elkraftförsöjning därmed sin position, både ryska U-137, stora bilbåtar och fritidsbåtar. Hälsningar från en som absolut inte vill vara utan elektroniska navigationssystem. Mikael D

  • Sven Erik Bruun skriver:

    Det lyder spændende. Hvilke instrumenter kræver R.mode i bådene? Og hvornår forventes det, at det kan finde udbredelse?

    Med sejlerhilsen
    Sven Erik Bruun

  • LG Forss skriver:

    Ja spontant så känns det som en modern variant av DECCA

  • Patrik Ström skriver:

    Är det en ytterligare utveckling av DECCA-systemet som släckes 1999 eller om det var år 2000?

    Undrar Patrik