På uppdrag av norska Sjøfartsdirektoratet, norska Kystverket och Redningsselskapet kraschades en fritidsbåt i 20 knop vid RISE:s (Research Institutes of Sweden) krockbana i Borås. Resultatet var skrämmande. Testet utfördes i en hastighet av 20 knop, en ..." /> Skrämmande följder av båtkrock | På KryssFör dig som vill segla lite längre! Skrämmande följder av båtkrock | På Kryss
Hem » Säkerhet

Säkerhet

Skrämmande följder av båtkrock

10 augusti 2021 – 09:24 3 kommentarer
Bild: Testfakta/Anton Hedberg

På uppdrag av norska Sjøfartsdirektoratet, norska Kystverket och Redningsselskapet kraschades en fritidsbåt i 20 knop vid RISE:s (Research Institutes of Sweden) krockbana i Borås. Resultatet var skrämmande.

Testet utfördes i en hastighet av 20 knop, en fart som majoriteten av våra fritidsbåtar kan uppnå. Vid ett plötsligt stopp i denna hastighet (37 km/h) utsattes testdockorna för krafter motsvarande 12 gånger sin egen kroppsvikt.

Dockorna som användes i testet är tänkta att simulera en familj på fyra, med kroppsvikter på 70 respektive 35 kilo. Med hjälp av höghastighetskameror gick det att få en brutal inblick i de krafter som utspelades under testet. Krocken ledde till att alla dockor kastades ut ur båten.

– Jag är inte förvånad över det drama vi ser i 20 knop. Det som skrämmer mig är att många kör mycket snabbare än så, säger Klaus Hahn, VD på Testfakta.

3 kommentarer »

  • Vid ett tillfälle gick vi i 2 knop ut ur en naturhamn. Kom lite för nära en utstickande klack och gick på. Vid tillfället stod jag upp i sittbrunnen och kringlade en tamp. Hade på mig en modern (uppblåsbar) flytväst. Föll rakt fram över en vinsch och spräckte revben. OBS! enbart 2 knop, det säger en hel del.

  • Lars Ingelmark skriver:

    Jag var ouppmärksam och gick på grund med min segelbåt för ett antal år sedan. Fart ca 6 knop för motor. Det oväntade tvärstoppet gjorde att jag kastades fram mot ratt och pidestal. Resultat, tre brutna revben. I sex knop! Även i låga farter kan man slå sig illa. Båten, ett Orustbygge, klarade sig med litet märke i kölen och en spräckt pidestal. Lars Ingelmark

  • Väldigt intressant! Inte oväntat, men en bekräftelse på det vi alla anat.
    Konklusion: Sänk farten!

    /Carl-Gustav Mählck, Umeå.