Hem » Säkerhet

Säkerhet

Skrämmande följder av båtkrock

10 augusti, 2021 – 09.24 3 kommentarer
Bild: Testfakta/Anton Hedberg

På uppdrag av norska Sjøfartsdirektoratet, norska Kystverket och Redningsselskapet kraschades en fritidsbåt i 20 knop vid RISE:s (Research Institutes of Sweden) krockbana i Borås. Resultatet var skrämmande.

Testet utfördes i en hastighet av 20 knop, en fart som majoriteten av våra fritidsbåtar kan uppnå. Vid ett plötsligt stopp i denna hastighet (37 km/h) utsattes testdockorna för krafter motsvarande 12 gånger sin egen kroppsvikt.

Dockorna som användes i testet är tänkta att simulera en familj på fyra, med kroppsvikter på 70 respektive 35 kilo. Med hjälp av höghastighetskameror gick det att få en brutal inblick i de krafter som utspelades under testet. Krocken ledde till att alla dockor kastades ut ur båten.

– Jag är inte förvånad över det drama vi ser i 20 knop. Det som skrämmer mig är att många kör mycket snabbare än så, säger Klaus Hahn, VD på Testfakta.

3 kommentarer »

  • Vid ett tillfälle gick vi i 2 knop ut ur en naturhamn. Kom lite för nära en utstickande klack och gick på. Vid tillfället stod jag upp i sittbrunnen och kringlade en tamp. Hade på mig en modern (uppblåsbar) flytväst. Föll rakt fram över en vinsch och spräckte revben. OBS! enbart 2 knop, det säger en hel del.

  • Lars Ingelmark skriver:

    Jag var ouppmärksam och gick på grund med min segelbåt för ett antal år sedan. Fart ca 6 knop för motor. Det oväntade tvärstoppet gjorde att jag kastades fram mot ratt och pidestal. Resultat, tre brutna revben. I sex knop! Även i låga farter kan man slå sig illa. Båten, ett Orustbygge, klarade sig med litet märke i kölen och en spräckt pidestal. Lars Ingelmark

  • Väldigt intressant! Inte oväntat, men en bekräftelse på det vi alla anat.
    Konklusion: Sänk farten!

    /Carl-Gustav Mählck, Umeå.

Lämna en kommentar

Lämna din kommentar här nedan, eller lämna en trackback från din webbplats. Du kan också prenumerera på dessa kommentarer via RSS

Var trevlig. Håll det rent. Håll dig till ämnet. Ingen spam.

Du kan använda dessa taggar:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar