Löpsedel Nyheter
Succé för Båtmässan i Marstrand
Inga stora reklamflaggor eller fina flaggspel. Inte ens några master. Bara ett tiotal små utställartält på kajen och ytterligare några längre ut på bryggan. Det är allt man ser av Båtmässan i Marstrand när man står vid färjeläget på Koön. Det är bara att inse, en båtmässa utan segelbåtar ser helt enkelt inte lika festlig ut. Men skenet bedrar.
Gästhamnen är full och uteserveringarna likaså. Och mer folk blir det, varje kvart väller det av hundratals besökare från den smockfulla färjan. Men det är inte alla som kommit för att titta på båtar, och det är just därför arrangören Västsvenska Båtbranschen valt att placera mässan här. På en plats dit alla vill åka, dit man kan ta med familjen även om alla inte är intresserade av båtar. I en hamn dit många enkelt kan ta den egna båten, sova över, äta god mat och få en upplevelse som sträcker sig långt efter mässans öppettider.
120 motorbåtar visas upp på mässområdet i år, dubbelt så många som förra året. Många ligger så de kan provköras på en gång. Besökare som har båten i gästhamnen kan lämna den i utbyte direkt, eller få den värderad av en av de många handlarna på plats.
Om jag efter besöket på Öppna Varv på Orust trodde att det var ute med stora motorbåtar så är det dags att revidera det nu. Den populäraste och mest välbesökta båten på mässan verkar vara en Princess 43:a – en riktig lyxbåt med flybridge. Inte långt från den ligger en Fleming 55, en enorm trawler av den typen man brukar se på bilder från Fort Lauderdale i Florida.
Men framförallt så känns det som om skärgårdsjeeparna växt och blivit fler. Sådana som brukar köpas med ursäkten att man behöver något rejält som man kan använda året om för att köra ut bräder till sommarstället. Jag går ombord på några, och konstaterar att dessa båtar verkar ha gått samma väg som jeeparna gjorde på början av 90-talet. De påminner helt enkelt mer om stadsjeepar.
Däremot kan man se en tydlig trend åt det lite tuffare hållet på hyttbåtarna. Här är det mycket aluminium och avbärarlister i svart gummi som gäller. Det verkar också ha blivit populärt med en lite kantigare look. Anytec är ett av de extremare aluminiumbåtarna från Sverige. Jag tänker att om man hade behövt båtar på månen så är det nog så de skulle se ut. Lite för spejsade för min smak, men alubåtarna från Arronet faller mig precis i smaken. En sådan skulle jag nog valt idag, om jag nu haft ett ställe i skärgården dit jag behövt köra mina bräder.
Inte heller trenden från Öppna Varv med fler eldrivna motorbåtar verkar ha någon förankring i verkligheten på Marstrand den här helgen. Inte en enda båt med elmotor finns att uppbringa på mässan. Men desto fler stora ribbåtar, den snabbaste är över 11 meter lång och gör 80 knop – norska Goldfish 38:an.
Ska man se till materialet så är förstås en aluminiumbåt mer återvinningsbar än en glasfiberbåt, men när jag lyssnar på snacket på bryggan så verkar detta knappast vara något avgörande skäl för konsumenterna att köpa dessa båtar. Och så har vi förstås de små Whaly-båtarna längst in på första bryggan. De är tillverkade av återvunnen polyeten, samma material som i pet-flaskor. Flera av deras mindre modeller bygger på samma princip som en gummijolle eller ribbåt, stora runda pontoner för maximal stabilitet. Men materialet är hårt, slitstarkt och närmast underhållsfritt.
Även om det finns betydligt fler stora motorbåtar här än på Öppna Varv den här helgen är det fortfarande mindre styrpulpetare och daycruisers som dominerar till antalet. Men en och annan snipa har också hittat hit. De ser onekligen lite vilse och malplacerade ut. Och mycket riktigt, när jag frågar vem den typiske köpare är så är det ofta det lite äldre par som just sålt segelbåten och är ute efter ett enklare båtliv.
Det är än så länge för tidigt att säga något om utfallet av mässan. Men stämningen under lördagen är på topp, och vem som helst kan se att det inte råder någon brist på besökare. Arrangörer, utställare och lokala handlare verkar överlag mycket nöjda. ”Långt över förväntan”, säger nästan alla jag pratar med. Alla utom en, Mats Lodalen som säljer kanoter, roddbåtar och paddelbrädor – farkoster utan motorer. Ja, det är nog bara att konstatera. Just den här helgen är det hästkrafter som gäller i seglarparadiset Marstrand.
LÄNK: Segelbåtarna växer på Öppna Varv [På Kryss]
Linda Hammarberg
redaktion@pakryss.se