Hem » Långfärd, Läsvärt, Löpsedel, Nya prylar/båtar, Nyheter

Långfärd   Läsvärt   Löpsedel   Nya prylar/båtar   Nyheter

Sven Yrvind snart redo att sjösätta nya Exlex

20 juli, 2019 – 10.26 3 kommentarer

Uppdateringen av Exlex är snart klar. I ett år har Sven Yrvind jobbat på sin nästa båt, efter den avbrutna seglatsen mot Nya Zeeland 2018. Nu är båten nästan sjöklar, och om allt går väl siktar 80-åringen på långfärd igen.

Elektriciteten är dragen och klar, propparna ska sättas i, seglena ska fästas vid sina bommar och rodret ska monteras igen. Sen är den uppdaterade Exlex klar för att sjösättas.

– Jag funderar på om vi inte skulle kunna sjösätta den redan på torsdag, säger Sven Yrvind.

De första seglatserna blir däremot inga längre. Den i våras nyblivne 80-åringen planerar att provsegla i Västervik, för att sedan ta båten på släpkärra till Västkusten och testa ytterligare lite med utgångspunkt från Hunnebostrand.

– Det är ju lite annorlunda och farligt i vattnet där för en som kommer från andra sidan, men jag vet inte hur långt det blir, det beror på hur det känns, säger han.

Sedan han tvingades avbryta förra årets seglats mot Nya Zeeland, redan i Madeira, har Sven Yrvind jobbat hårt med den nya båten. Redan första dagen tillbaka började han ersätta den gamla båten som skrotades på Madeira. Nu hoppas 80-åringen kunna fullfölja en liknande seglats.

– Seglar den bra och gör hyfsad fart, vilket den bör göra, så tänkte jag ta den på släp till Irland, som sist, och segla ner till Madeira. Sen ganska snabbt lassa in käk för 90 dagar eller något sånt och segla mot Argentina, berättar Sven.

Sven Yrvinds båt, Exlex

Nya Exlex går bara 20 centimeter under vattenytan och är lite större än den gamla båten som skrotades på Madeira. Foto: Sven Yrvind

Efter den seglatsen finns det en tanke om att sikta mot Australien, med proviantering för 170 dagar. Men med tanke på att avfärden från Irland blir först till våren så finns det mycket tid för något annat att dyka upp, menar båtbyggaren.

– Vi får se vet du, få strategier överlever första kontakten med fienden, som han Clausewitz sa. Nu är jag ju precis på slutet av mina resurser, så går det inte den här gången så vet jag inte vad som ska hända. Därför är jag väldigt försiktig nu.

Likaså är Sven Yrvind varsam med att säga något definitivt om sjösättningen av nya Exlex, men den är onekligen nära.

– Det planeras att sjösättas nästa vecka, men vi ska inte gå händelserna i förväg. Jag måste säga att det är min avsikt, för annars kanske Murphy kommer in där med full styrka.

När den första Exlex sjösattes 2017 var det inför publik och en del pompa och ståt. Men något sådant blir det inte denna gången.

– Jag tyckte det blev sån uppståndelse efter den förra båten så det får räcka till för denna också. Det är ju lite omstart så vi får nöja oss med det, säger Sven Yrvind.

Den nya båten är 5,80 meter bred och 1,22 meter bred. Djupgåendet är bara 20 centimeter. Allt som allt väger båten 660 kilo och är riggad som en skonare, med en extra toppmast, som även kan användas som en reserv.

LÄS MER: Sven Yrvinds egen hemsida

Redaktionen
redaktion@pakryss.se

, , , , ,

3 kommentarer »

  • Bo Bergqvist skriver:

    Hej Sven

    jag har följt dina äventyr sedan jag var liten. Jag hälsade på dig i ditt båtbygge utanför Vetlanda på SAPA tillsammans med min far som barn. jag har fortfarande kvar en aluminiumplåt som du bad mig lägga i havet för att se vad som hände (hände inte mycket). Jag önskar dig lycka till på dina nya äventyr och med din nya båt.

    Med vänlig hälsning
    Bo Bergqvist

    VD Pantaenius

  • Jonas Gamborn skriver:

    Grymt Sven! Skönt att det finns människor som du, som inte ger upp. Gott kämpat. Lycka till⛵️

  • Bert Eriksson 80 skriver:

    Trevligt lycka till Sven det är klart att det lyckas

Lämna en kommentar

Lämna din kommentar här nedan, eller lämna en trackback från din webbplats. Du kan också prenumerera på dessa kommentarer via RSS

Var trevlig. Håll det rent. Håll dig till ämnet. Ingen spam.

Du kan använda dessa taggar:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar