Läsvärt
Trygg i hamn
Allt färre omkommer till sjöss, men olyckorna i hamn minskar inte på samma sätt. Jonas Ekblad har arbetat med säkerhet i båtlivet i många år och har lösningar på problemet.
Av det totala antalet dödsolyckor inträffar ungefär en fjärdedel i hamn. Man faller i sjön från sin förtöjda båt eller i samband med hoppet mellan båt och brygga eller under promenaden på bryggan på väg till eller från båten. Precis som vid dödsolyckorna till sjöss är det huvudsakligen män som råkar illa ut. Ofta är de ensamma och har druckit alkohol.
När det gäller skador däremot drabbas män och kvinnor i ungefär lika hög grad. Då handlar det om stukningar, sårskador, benbrott, skallskador och andra ganska rejäla skador där majoriteten sker vid hopp mellan båt och brygga eller båt och land i naturhamnar.
För att minska antalet personskador i hamn finns en hel del att göra. Mycket kan byggas bort i hamnarna, men det handlar också om att förändra metoder och rutiner ombord för att höja säkerheten. Att en rorsman inte ska stå i aktern och tala om för gasten när det är dags att hoppa är till exempel en självklarhet. Överhuvudtaget ska man göra allt för att undvika hopp och istället stiga i land lugnt och stilla.
Bra kommunikation ombord är a och o när det gäller hamnmanövrar. Skepparen ska i förväg meddela besättningen sin plan och exakt hur tilläggningen ska gå till. Öva också gärna manövrering. Även om alla ombord inte behöver kunna allt är det bra att veta så mycket som möjligt. Är det en okänd hamn passa på att gå in och rekognosera först. Häng ut fendrar vid behov, förbered linor och gör en stävstege klar för användning. Ett bra tips är att kolla in hur andra har det och gör. Ofta finns det något intressant att lära inför nästa tilläggning.
Läs hela artikeln i På Kryss nr 6 här.
Det kommer med tryggheten att styra sin båt. Har under många år velat ha en utbildning på detta och hur man beter sig på sjön. Skulle aldrig ropa hoppa till någon. Då backar vi ut pratar om vad problemet var å om han hon säger att det inte går välja annan plats. Viktigt att besättningen känner sig säkra. Sen är det på sin plats att folk reser sig igen å hjälper till när någon båt kommer. Stor som liten. Dessa saker borde vara ett krav för att få köra båt.
Bra att någon tar upp ämnet med skador i hamnar. Jag har ofta ställt mig frågande varför det är tillåtet att ligga utanpå varandra i gästhamnar när det skapar risk att skada sig vid angöring och att klättra mellan båtar. Om hamnarna bättre utnyttjat tomma medlemsplatser till gäster skulle man inte behöva ha det så. Men det är klart att ekonomiskt så är det ju gynnsamt för hamnarna att ta betalt flera gånger om för samma plats. För båtlivet skapar det stress och onödig risk. Mvh Robert