Hem » Löpsedel, Ombord

Löpsedel   Ombord

40 liter vatten från sjömacken i stället för diesel

7 juni, 2014 – 15.19 3 kommentarer

drivstoffNär Mats tankade det han trodde var 150 liter diesel i sjömacken, fick han med 40 liter vatten. Nu vill Mats varna andra båtägare.

Kryssarklubbsmedlemmen Mats Malm har haft segelbåt i många år och är en mycket försiktig båtägare. Bland annat fyller han upp dieseltanken på sin båt ändå upp för att slippa få kondensvatten under vintern. Han pluggar också igen luftintaget till tanken.

Men trots försiktighetsåtgärderna fick han problem med motorn efter att ha fyllt tanken full på hösten med 150 liter diesel (+vatten skulle det senare visa sig!). På vårens första tur stannade motorn och när motorreparationsfirman kontrollerade bränslet kunde de få ut 40 liter vatten ur tanken – och med stor sannolikhet innebär att allt vatten kom ombord vid samma tankning.

Mats har undersökt detta vidare och hittat en del intressant fakta.

Sjömacken i detta fall har tanken i land och är inte i en kombinerad brygga och tank. Det borde vara bra för att undvika kondensvatten …

Inspektionsmyndigheterna kontrollerar bara bränsleanläggningarna fram till tanken – inte själva tanken. Hur ofta mackägarna kollar sina tankar är säkert mycket olika.

De flesta sjömackar säljer numera inte miljödiesel, där den höga RME/FAME halten tillsammans med vatten och lite varmt väder snabbt kan göra att det börjar växa i tanken – vilket i förlängningen kan täppa till bränslefilter eller spridare och kan göra motorn obrukbar.

Upp mot 90 % av våra motorproblem kan bero på stora partiklar/smuts och vatten i dieseln (uppgifter från amerikanska motortillverkaren Caterpillar) 

Vi vill gärna komma i kontakt med er som haft samma problem för att se hur vanligt det är (redaktion (at) pakryss (punkt) se)

Det finns olika sätt att undvika vatten i tanken.

  • Det första är att ha en vattenavskiljande bränsletratt redan vid tankningen (finns flera modeller, tex Bajafilter, WestmarineRacor eller Separ). Det går långsamt att tanka, men kan vara värt den extra tid det tar …
  • Nästa steg är ett förfilter (helt på 2 mikron) på bränsleslangen med en kopp där vatten samlas (och som kontrolleras regelbundet – helst varje gång innan motorn startas). Det finns genomskinliga filterkoppar i plast, men dessa rekommenderas inte om filtret är inne i maskinutrymmet då det kan skapa problem vid brand, dock finns det inga regler som hindrar någon att eftermontera dessa på sin egen båt).
  • Ha en dieselrengöring (engelska ”diesel polishing”). Se På Kryss nr 5-2014. Ett system som pumpar runt och renar dieseln med filter skiljt från dem som finns på vanliga bränsleslangen som går till motorn.
  • En manlucka på bränsletanken gör det enkelt att rensa vid behov. Finns att eftermontera (tex från svenska Kronobryggan).
  • Ha tanken helt full – eller helt tom – så kan kondensvatten undvikas under vintern.

Läs också om RME på sjömackar i tidigare inlägg.

PS. Båtmacken som Mats tankade på finns i Stockholms innerskärgård, men vi har valt att inte sätta ut vilken det var. Det finns exempel från många andra mackar och problemet tycks vara vanligt – men hur vanligt?

3 kommentarer »

  • Micke skriver:

    Nej, den norska sjömacken har inget med texten att göra, den är bara för att illustrera.

    Och troligen har inte macken det rör sig om i texten (Stockholms innerskärgård) medvetet sålt vatten för att lura sina kunder, utan haft dålig koll på vad de hade i sina tankar i slutet av säsongen …

    Micke, red

  • Jan T Pharo skriver:

    Bildet er fra et drivstoffanlegg i Norge (det er norsk tekst) – er det et illustrasjonsbilde, eller er det det anlegget som er omtalt?
    Firmanavnet og beliggenheten på fuskerne bør publiseres, som Lars Samuelsson også skrev.

  • Lars Samuelsson skriver:

    Det borde ligga i alla medlemmars intresse att namnet på fuskande företag sätts ut.

    Med vänlig hälsning

    Lars

casinoutansvensklicens.co