Hem » Läsvärt, Nyheter

Läsvärt   Nyheter

Hummertina satte stopp för Rykings finalspurt

26 november 2018 – 16:10 Kommentarer inaktiverade för Hummertina satte stopp för Rykings finalspurt

Strax före klockan två i natt gick Mikael Ryking i mål som förste svensk i Route du Rhum. Innan dess satte en hummertina stopp och krävde ett jobbdopp på finalen.

Under drygt 22 dygn snittade Mikael Ryking 8 knop och avverkade 4457 sjömil i klassiska havskappseglingen Route du Rhum. Efter att Mikael Ryking lagt till i Pointe-à-Pitre tidigt i morse var han mycket nöjd.
– Det här är inte bara en tävling, det är också utmaningen att faktiskt ta sig hit. Jag är väldigt nöjd över min placering och glad att vara här! säger Mikael Ryking i ett videoklipp från tävlingsarrangören.

Men under finalsträckan runt Guadeloupe blev det tvärstopp när en hummertina fastnade i kölen 50 sjömil innan mållinjen.
”Jag kunde inte nå linorna från ytan. Inte hjälpte det heller att rulla in focken och backa. Sista utvägen var att stanna och dyka i. Det var i alla fall väldigt varmt och skönt i vattnet!” skriver Mikael Ryking på sin Facebooksida under finalsträckan runt ön. Efter att hindret med tinan var undanröjt väntade en sen kväll och natt i relativt svaga vindar på grund av den nära 1500 meter höga vulkanen La Grande Soufrière som ligger på västra Guadeloupe och är ett effektivt vindskydd från passadvindarna från öst.

Mikael Ryking

Mikael Ryking efter målgång vid Pointe-à-Pitre efter drygt 22 dygn till havs.

Route du Rhum startade i franska Saint Malo den 4 november och på måndagen nådde Mikael Ryking de franska vattnen vid Guadeloupe i Karibien. De sista sextio sjömilen går längs öns kust i ett trekvarts varv innan målgången i den franska öns största stad Pointe-à-Pitre. När Ryking skulle runda öns nordvästra spets tog det plötsligt stopp. En hummertina hade fastnat i kölen och ville inte lossna. Efter ett dopp med kniven kunde han segla vidare efter solnedgången och nådde mållinjen vid tvåtiden med sin Pogo 40 S2, Talanta.
I ett videoklipp från tävlingsarrangören kommenterar en nöjd Ryking:
”Det var väldigt, väldigt svåra förhållanden med mycket vind och många fronter. Jag tror att jag har tappat räkningen på hur många fronter, men det är fem eller sex stycken. Men jag hade inga stora skador ombord. En stor reva i ett av seglen, jag skörade en spinnaker för några dagar sedan. Men det mesta är helt ombord!”

Ett par stora trimaraner kapsejsade och andra tvingades bryta av andra skäl.
”Det var tråkigt att så många var tvungna att bryta och ännu sorgligare med kapsejsningarna. Tro mig, när man är därute och får ett email om att Banque Populaire har gått runt. Då förstår man hur illa det är eftersom man vet vilka omständigheterna är därute.”

Mikael Ryking

Strax nordost om ön Tète à l’Anglais fastnade en hummertina i Talantas köl.

Raka spåret från Saint Malo till Guadeloupe är cirka 3550 sjömil, men sammanlagt seglade Ryking 4457 sjömil. Det har varit en relativt snabb och dramatisk kappsegling med flera kraftiga lågtryck och tidvis väldigt vindfattigt. I Mikael Rykings klass för 40-fotare startade 53 båtar och hittills har 17 brutit. Under de kraftiga lågtrycken seglade Ryking snabbare än många av konkurrenterna och plockade placeringar från 47 till 19:e och gick i mål som den 21:a båten i sin klass. En skörad stormfock, en skadad spinnaker, en krånglande ais, småmeck och perioder med nära stiltje har varit Rykings största problem.

Class 40-båtarna är väldigt utspridda och segraren gick i mål 6 dygn innan Ryking. Jumbon François Lassort hade på tisdagen över 2500 sjömil kvar till Guadeloupe.

Kappseglingen går vart fjärde år sedan 40 år tillbaka och är Frankrikes fjärde största idrottsevenemang. Mediebevakningen är massiv i Frankrike och de mest framgångsrika seglarna är kända för den sportintresserade franska allmänheten. Årets upplaga har bjudit på en hel del dramatik med bland annat flera trimaraner som råkat riktigt illa ut. Att allt kan hända in i det sista fick Alex Thomson bevis på när han med sin Imoca 60 gick på grund vid Guadeloupe och förlorade en förväntad solklar seger.

Mikael Rykings båt Talanta är en Pogo 40 S2 som har en registrerad topphastighet på 31.7 knop. Längsta distans över 24 timmar är 329 nautiska sjömil.

LÄS MER: Oväntat motormeck för Ryking [ pakryss.se, 20 november, 2018 ]

LÄS MER: Micke Ryking: förste svensk i Route du Rhum [ pakryss.se, 28 oktober, 2018 ]

LÄS MER: Route du Rums hemsida

LÄS MER: Ryking Ocean Racing

LÄS MER: De skramlar till Rykings storsegel [ pakryss.se, 13 september, 2018 ]

 

 

Mikael Ryking

Mikael Ryking fick sällskap av sina närmaste efter målgång.

Mikael Ryking

Rykings båt är en Pogo 40 S2 som tidigare deltagit i Route du Rhum.

Mikael Ryking

Mikael Ryking vid kartbordet första natten under Route du Rhum.

Redaktionen
redaktion@pakryss.se

 

, , ,