Hem » Långfärd, Läsvärt, Nyheter

Långfärd   Läsvärt   Nyheter

Gretas båt la till efter kryss i motström

28 augusti 2019 – 09:24 3 kommentarer

Segelbåten Malizia med Greta Thunberg ombord nådde New York på onsdagsmorgonen och la på eftermiddagen till i North Cove Marina på sydvästra Manhattan. Överfarten på den nordliga rutten över Nordatlanten tog femton dygn.

Malizia II kryssade på onsdagen från ankarplatsen Gravesend Bay till North Cove Marina på sydvästra Manhattan. Segelbåten anlände till New Yorks hamninlopp vid soluppgången då högvattnet nådde sitt maximum. Strömriktningen skiftar i New Yorks hamn där Hudsonfloden rinner söderut och East River strömmar söderut eller norrut beroende på tidvatten-nivåerna som skiljer uppåt två meter.
Efter förberedelser och inklarering fortsatte färden mot Manhattan och efter några timmars kryssande, och samordnande med mindre segelbåtar för ett fototillfälle, nådde Malizia Hudsonfloden. Efter att ha passerat marinan rullade besättningen först in förseglet och halade sedan storseglet innan 60-fotaren bogserades in av en mindre eldriven motorbåt, en Volt 180 med Torqeedos Deep Blue-motor och 40 kWh-batteri.

Greta Thunberg Malizia

Malizia II kryssade mot strömmen från Hudson river till sydvästra Manhattan och North Cove Marina på onsdagseftermiddagen. Bild: Earth Cam

I hård konkurrens med uppmärksammade nonstopseglingar runt jorden och spektakulära rekordförsök har överfarten med den unga klimataktivisten Greta Thunberg blivit årets överlägset mest uppmärksammade långfärd till havs. I den extrema havskappseglaren Malizia II, en bärplanförsedd Imoca 60, har Greta tillsammans med sin pappa Svante, skepparna Boris Herrmann och Pierre Casiraghi samt en filmare seglat i alla väder från Plymouth i England till strax norr om Azorerna och vidare över Atlanten till söder om Cape Cod och vidare söder om Long Island till New Yorks hamn. Malizia anlände till hamnen lagom till soluppgången och strax innan tidvattnet vände söderut. Men för att förbereda inför den massmediebevakade ankomsten, och klarera in, ankrade båten vid Gravesend Bay intill Coney Island söder om Verrazano bridge.

Elbåtar Torqeedo

En eldriven motorbåt bogserade in Malizia till bryggan i North Cove Marina och ett par andra eldrivna båtar var beredda att assistera. Bild: Tess Smallridge

För den seglingsintresserade har vägvalet varit intressant att följa där den relativt snabba segelbåten aktivt valt att undvika stiltjeområden och samtidigt inte utsättas för de starkaste vindarna från de kraftigare lågtrycken. Längs vägen har skepparna dagligen postat videoinslag där de diskuterat olika väderutsikter och vilka vägval som måste göras. Malizia har slagit eller gippat över tjugo gånger och drivit i bleke vid ett par tillfällen sedan starten i Engelska kanalen den 14 augusti. Båten har oftast seglat i runt 15 knop, men tidvis i över hisnande 30 knop och överfarten kan knappast jämföras med omständigheterna i passadvindarna längre söderut, som är den överlägset vanligaste rutten västerut.

Greta Thunberg är 16 år och har under det senaste året uppmärksammats världen över för sin skolstrejk en dag i veckan. För att kunna delta i möten i Nord- och Sydamerika valde Greta att ta ett sabbatsår och segla över Atlanten för att symboliskt visa att det går att transportera sig utan fossila bränslen. Malizia har solpaneler och två fasta vattendrivna generatorer för elförsörjning. Dieselmotorn ombord skulle endast användas i en eventuell nödsituation.

Boris Herrmann

Boris Herrmann har bland annat seglat jorden runt tre gånger varav en gång nonstop. Bild: Boris Herrmann Racing

Skepparen Boris Herrmann har tidigare seglat flera varv runt jorden och satsar på att bli den förste tyske deltagaren i soloseglingen Vendee Globe, jorden runt nonstop, nästa år. Överfarten med Greta har han beskrivit som en del av sin träning.
– Varje timme ombord på den här båten gör dig mer säker i olika situationer oavsett om du tävlar, tränar eller transportseglar, sa Boris Herrmann i en intervju med På Kryss strax efter sitt deltagande i Fastnet Race innan avfärden från Plymouth. Läs hela intervjun här.

På onsdagsmorgonen nådde Malizia inloppet till New Yorks hamn vid sjutiden, lokal tid, samtidigt med högvattnets maximum. Strömmen vände alltså utåt strax efter det och båten, omgiven av mindre båtar med fotografer, ankrade utanför farleden vid Gravesend Bay, Brooklyn. Hamnens Vessel Traffic Service, VTS, uppmanade på vhf passerande fartyg att ”hjälpa till att rulla ut röda mattan” genom att hälsa Malizia med tjutande mistlurar.

När tidvattnet åter var på väg att vända kryssade båten upp till Hudsonfloden. En bit norr om marinan togs seglen ner och en liten motorbåt bogserade segelbåten in till den skyddade North Cove Marina där besättningen steg iland och höll en presskonferens. Skepparen Boris Herrmann konstaterade bland annat att Malizia mötte flera lågtryck varav två mycket kraftiga och seglade i över 30 knop vid ett par tillfällen.

LÄS MER: Följ Malizias position här [ Live tracker på Borisherrmanracing.com ]

LÄS MER: Intervju med skepparen Boris Herrmann [ pakryss.se 15 augusti, 2019 ]

Greta Thunberg Malizia II

Malizia II anlände till inloppet till New Yorks hamn vid sjutiden på onsdagsmorgonen och ankrade samtidigt som tidvattnet vände utåt. Bild: Boris Herrmann Racing

Malizia II

Malizia II är en Imoca 60 byggd 2015 med två bärplan, hydrofoils, som lyfter skrovets läsida. Bild: Team Malizia

Johan Boström
johan@pakryss.se

 

, ,

3 kommentarer »