Läsvärt Löpsedel Nyheter
Många skadeanmälningar efter stormen Egon
Trots att januari månad ännu inte är slut har man på Svenska Sjö redan fått in fler skadeanmälningar än normalt. Syndabocken är stormen Egon som drog in över södra Sverige den 10 januari i år och som framför allt drabbade Västra Götaland, Gotland och Öland. Från Väderöarna på Bohuskusten rapporterades vindbyar med en hastighet på så mycket som 40 meter per sekund.
På Kryss har tidigare skrivit om de stora skador som Egon ställde till med. Båtägare rapporterade om vindvälta båtar från bland annat Fiskebäckskil, Långedrag, Öckerö och Grötö i Göteborgsområdet och ovanligt många fritidsbåtar som förvaras på land skadades.
– Till oss har det hittills anmälts 17 Egon-skador till en bedömd kostnad av 1,2 miljoner kronor, säger Jacob Enestad, skadechef på Svenska Sjö.
Svenska Sjö har tagit fram rekommendationer för vinterförvaring för att bäst undvika skador, även vid storm. Att palla upp båten stabilt, helst med vagga, är det enklaste tipset. Och att inte fästa presenningen i stöttningen av båten. Har du en båt uppställd med masten på medför det extra vindfång, men det måste inte innebära att det är större chans att drabbas av stormskador.
– Vi kan inte i vår statistik se att det är någon ökning av skador för båtar som står uppställda med masten på jämfört med de som inte har det, säger Jacob Enestad.
– Vi har följt det här under ett stort antal år. Kanske är det så att de som ställer upp båten med masten är mer noggranna när det gäller valet av vagga eller bockar och hur man applicerar dem.
Vinterskador utgör i vanliga fall en liten del av den totala skadekostnaden under ett år. Det gäller oavsett om det är en varm eller kall vinter. De vanligaste anmälningarna i vintertid gäller förutom stormskador framför allt stöld och brandskador. Men snörika vintrar kan också innebära en ökning av så kallade snörasskador, enligt Jacob Enestad.
– Det verkar som om båtägarna vänjer sig vid att vintrarna är varma och snöfattiga. När det plötsligen blir snörika vintrar så glömmer man bort att man faktiskt måste ta bort snö från täckställningarna och uppställningshallar.
Kim Nordlund
redaktion@pakryss.se