Skulle du räkna med att bli upptäckt och räddad av en gastanker mitt ute på havet? En fiskare som satt fast i sin kapsejsade båt blev just det och nu har besättningen på det Stenaägda fartyget uppmärksammats med en utmärkelse.
I oktober 2017 stävade Stena Bulks gastanker Stena Blue Sky över Japanska havet. Vid lunchtid upptäckte utkiken något okänt på vattnet fyra sjömil bort utan något motsvarande ais-eko på skärmen. Kaptenen som kallats till bryggan beordrade kursändring för att komma närmare vad som såg ut att vara ett upp-och-nervänt skrov i marvatten.
– När besättningen på bryggan konstaterat att en person befann sig i båten larmades mob-larm, man överbord, och en kvart senare var fartygets räddningsbåt i vattnet med tre ur besättningen ombord, säger Stena Bulks vd Erik Hånell som talat med besättningen om händelsen.
– När de kom fram till skrovet visade det sig att en person befann sig i den kapsejsade båten. Han hade lyckats göra ett hål i skrovet så att han kunde sticka ut huvudet, men han kunde inte ta sig ut genom hålet.
Stenafartygets besättning hämtade en yxa på sitt fartyg för att öka storleken på hålet i haveristens skrov.
Stena Blue Skys räddningsbåt återvände till tankern och hämtade en yxa som de sedan kunde hugga upp ett större hål i skrovet med. När de fick ut fiskaren var han medtagen och skadad och togs ombord på Stena Blue Sky. Kaptenen skriver i sin rapport: ”olycksoffret var i relativt gott och stabilt skick. Hans händer och fötter var skadade av att ha varit i vattnet under lång tid och han kände smärta under återhämtningstiden. Han hade mindre blåmärken och skärsår på fötterna och han hade inte några skor på sig vid räddningstillfället. Skärsåren behandlades, men det var inga blödningar. Den skadade försågs med torra och rena kläder, varm mat och en hytt. En person från besättningen övervakade kontinuerligt hur han mådde”.
Eftersom fiskaren från Nordkorea endast kunde tala koreanska kommunicerade besättningen och den räddade via handskrivna lappar som fotades av och skickades fram och tillbaka till tolk på land. Det visade sig att fiskarens båt kapsejsat i utkanten av kategori-4-orkanen Lan som var världens tredje kraftfullaste lågtryck förra året.
Mannen fick följa med till fartygets destination, naturgas- och oljehamnen Prigorodnoye i Ryssland, för sjukhusvård.
Sjöfartsorganisationen The Chamber of Shipping of America, CSA, uppmärksammar nu räddningen med en utmärkelse till Stena Blue Sky:s besättning.
Erik Hånell som tidigare arbetat som bland annat senior befäl på tankers konstaterar att besättningen på rederiets fartyg har agerat som förväntat, men att deras insats och att den nu uppmärksammas med en utmärkelse, förstås uppskattas. Erik Hånell hälsar också att fritidsskeppare på långa överfarter till havs, trots ais och satellitkommunikation, gärna ska ta en kort kontakt via vhf även om det inte är ett nödläge.
– Självklart måste det finnas förståelse från fritidsfartygen att lastfartygen kan vara sysselsatt av uppgifter eller uppdrag som kallar på annan uppmärksamhet, men en kort hälsning till havs uppskattas, säger Erik Hånell som ser kontakten som del i ett säkrare samarbete till havs.
– En viktig poäng i säkerheten är ju som alltid sunt förnuft, ansvar och medvetenhet och genom utbildning och praktik till sjöss, vare sig de gäller små fritidsbåtar eller stora lastfartyg.
Stena Blue Sky är drygt 285 meter långt och en bruttodräktighet på nära 100 000 ton.
långfärd, säkerhet, sjöfart
Brukar ropa upp fartyg i sikte vid överhsvsseglingar. Får alltid en glad hälsning tillbaka.
Vindil
Lord, have mercy on me, thy sea is so wide and my ship is so small.
Tacksam att veta att de ”stora” också uppskattar en liten kontakt då man möts. Det händer ju att det går dagar eller mer utan att man siktar något alls, och då känner man sig, som liten båt, glad över att få sin existens bekräftad av någon annan.