Hem » Läsvärt, Nyheter

Läsvärt   Nyheter

Rapport: rotorsegel spar bränsle

5 november, 2019 – 13.17 Ingen kommentar

Förra året installerade Maersk rotorsegel på en av sina största oljetankers. Det 245 meter långa fartyget har i snitt sparat åtta procent bränsle tack vare seglen, enligt segeltillverkaren. Flera andra rederier planerar att montera segelsystem på last- och passagerarfartyg.

Rotorsegel uppfanns och testades på större fartyg redan på 1920-talet. Till skillnad från traditionella segel är det få rörliga delar och litet underhåll. En roterande cylinder tar tillvara den så kallade Magnuseffekten som innebär en kraft som uppstår när luft accelereras på ena sidan cylindern och bromsas på den andra. Undertrycket där luften strömmar snabbast ger fartyget skjuts framåt. Effekten är störst i stark halvvind. På läns ger framförallt luftmotståndet från rotorn kraft framåt medan effekten är noll i motvind.

Det finska företaget Norsepower har installerat rotorsegel på tre lastfartyg i trafik: ett roro-fartyg, MV Estraden, färjan Viking Grace som går mellan Finland och Sverige och oljetankern Maersk Pelican. Delar av resultaten från Maersk Pelican har nu presenterats i en rapport från Norsepower som visar att seglen minskat bränslebehovet med i snitt åtta procent sedan augusti förra året. Resultaten är bekräftade av Lloyd’s efter analys.

Rotorsegel

Rotorseglen på Maersk Pelican har visat sig spara bränsle i reguljär trafik. Bild: Maersk

Viking Grace har varit utrustat med ett rotorsegel från Norsepower sedan våren 2018, men rederiet inte lika positiva erfarenheter av effekten. Bland annat konstateras att färden i skärgårdsfarlederna, med många svängar, inte är optimalt för att ta tillvara kraften från seglet. Dessutom kan vindfånget ge en krängningseffekt som måste kompenseras för. Viking Line vill utvärdera seglet under längre tid innan de presenterar tydliga slutsatser.

Färjerederiet Scandlines ska installera rotorsegel på ett av färjorna mellan Rostock och Gedser.  Där är den förhärskande vinden halvvind i bägge riktningar.

Segel på lastfartyg har varit ett återkommande fenomen även efter de traditionella segelfartygens tid. Under 1970-talets oljekris med stigande bränslepriser seglade ett par stora japanska lastfartyg med fasta segel och det franska företaget Neoline låter nu bygga ett lastfartyg för biltransporter över Atlanten som ska utrustas med 4200 kvadratmeter traditionellt segel för läns och slör.

Redaktionen
redaktion@pakryss.se

 

, ,

Lämna en kommentar

Lämna din kommentar här nedan, eller lämna en trackback från din webbplats. Du kan också prenumerera på dessa kommentarer via RSS

Var trevlig. Håll det rent. Håll dig till ämnet. Ingen spam.

Du kan använda dessa taggar:

<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong> 

This is a Gravatar-enabled weblog. To get your own globally-recognized-avatar, please register at Gravatar