Hem » Läsvärt, Löpsedel, Nyheter, Säkerhet

Läsvärt   Löpsedel   Nyheter   Säkerhet

Riksdagen kräver utredning av sjöfyllerilagen

27 oktober 2017 – 14:05 3 kommentarer

Riksdagens civilutskott föreslår nu att sjöfyllerilagen utvärderas.
– Efter sju säsonger är det dags att ta reda på om lagen har förbättrat sjösäkerheten, säger civilutskottets ordförande, kristdemokraten Caroline Szyber.

I juni 2010 skärptes sjöfyllerilagen till en nedre tillåten gräns på 0,2 promille alkohol för den som kör båt eller har en annan viktig uppgift ombord. Lagen omfattar fartyg från tio meters längd eller som kan köras i minst 15 knop.

Alliansregeringen som föreslog lagen utökade ett par år tidigare kustbevakningens och tullens befogenheter att göra alkotester till sjöss och att inleda förundersökningar om sjöfylleribrott. I debatten inför lagändringarna hänvisade förespråkare bland annat till svåra olyckor med stora motorbåtar med fulla förare.

Lagen fick ett blandat mottagande när den presenterades. Samtidigt som nykterhetsrörelsen menade att begränsningen till stora och snabba båtar gjorde att farlig sjöfylla undgick att lagföras, ansåg kritiker att promillekravet begränsade friheten för livet i skärgården. Företrädare för båtlivsorganisationer som Kryssarklubben har efterfrågat en utvärdering av lagens konsekvenser och hur sjösäkerheten i själva verket har påverkats. Aktionsgruppen Båtfolket har uppvaktat riksdagsledamöter och under flera år aktivt drivit en kampanj mot promillegränsen.

Transportstyrelsens senaste båtlivsundersökning från 2015 visar att allmänheten är positiv till den nuvarande sjöfyllerilagen. 88 procent av de tillfrågade 2015 var positiva till lagen och enligt de tillfrågade hade den haft en mycket begränsad påverkan på båtlivet. Av båtägarna uppgav 7 procent att de påverkats och inom gruppen av båtägare med fartyg som berörs av lagen svarade 14 procent att deras båtliv hade påverkats på något sätt, positivt eller negativt.

caroline szyber

Caroline Szyber (KD) är ordförande i civilutskottet som enat föreslår en utvärdering av sjöfyllerilagen från 2010.

Men alliansens politiker har motionerat flitigt i frågan. De senaste två åren har sexton motioner från riksdagsledamöter i alliansen krävt en utredning och på onsdagen beslutade ett enigt civilutskott att kräva just det av regeringen.
– Många som jag talat med känner sig utpekade eftersom kraven och kontrollerna begränsar friheten i skärgårdarna och för båtlivet, säger kristdemokraten Caroline Szyber som är ordförande i civilutskottet med representanter från alla riksdagspartier.

– Nu likställer lagen framförande av båt med hur det är att köra bil. Det är en stor skillnad, anser jag. Sjösäkerheten har inte heller direkt ökat, olyckor sker än och då ofta med betydligt högre promillegräns. Det är efter sju säsonger hög tid att utvärdera på vilka premisser den kan försvaras, säger Caroline Szyber och konstaterar att Sverige är ensamt om regelverket bland grannländerna.

Själv tillbringar Caroline Szyber somrarna både i Stockholms skärgård och på västkusten.
– Mina svärföräldrar har motorbåt och på lantstället på västkusten blev det mycket trissjolle med barnen den senaste sommaren.

Civilutskottet är ett av riksdagens största med 43 ledamöter. Formellt beslutade utskottet den 26 oktober att föreslå ett så kallat tillkännagivande till regeringen om att sjöfyllerilagen ska utvärderas. Eftersom utskottet var enigt är det mycket sannolikt att riksdagen kommer att följa förslaget. Debatt och beslut om förslaget är planerat i riksdagen den 8 november. Sedan är det upp till regeringen att tillsätta en utredning.

Sjöfyllerilagen (lagen om alkoholutandningsprov / sjölagen) i korthet:

Alkoholhalt i blodet från 0,2 till 1 promille kan ge dagsböter eller högst sex månaders fängelse. Om brottet är grovt, över 1 promille, kan straffet bli högst två år.
Rutinmässiga alkohol-utandningsprov får göras på sådana personer och fartyg som omfattas av promilleregeln. Proven får tas av polis och kustbevakning.

LÄS MER: Civilutskottets betänkande 2017/18:CU2  [riksdagen.se]

LÄS MER: Propositionen bakom lagen: En nedre promillegräns för sjöfylleri 2009/10:76 [regeringen.se]

LÄS MER: Politiker kräver utredning av sjöfyllerilag [pakryss.se 24 oktober, 2017]

Johan Boström
johan@pakryss.se

,

3 kommentarer »

  • Anders Andersson skriver:

    Nej – lagen är klantigt formulerad och tar inte hänsyn till verkligheten. Om du du ska på fest ute i skärgården så tar du alltså den lilla – mindre sjösäkra – båten och utsätter både dig och alla ombord för större risk. Det är inte som på land att det räcker med att föraren är nykter. ALLA ombord måste vara helt nyktra – det är nämligen inte du som bestämmer vem som fyller en viktig uppgift ombord, det är polisen.

    Om man tagit en ankarwhisky och vinden vänder under natten så man måste förtöja om – så är inte det tillåtet, utan man måste ligga kvar och riskera att båten blåser upp på land. Det går kanske att hävda nödläge – men det är inte din bedömning som räknas i domstolen.

  • Thomas Graan skriver:

    Varför inte ha samma gräns som man har i EU?
    Då för samtliga fartyg!
    Thomas Graan

  • Pär Embretsen Almer skriver:

    Klart lagen är bra. Minskade olyckor även på sjön är väl självklart.

1 Pingbacks »