Läsvärt Nyheter
Sjöfarten på ny charmoffensiv längs Göta kanal
Besättningsbristen inom svensk sjöfart riskerar att bli akut. Nu satsar branschen på en charmoffensiv med ett av Sveriges mest välhållna lastfartyg i Vänern och längs Göta kanal.
Sjöfarten i Sverige växer och behöver kvalificerad personal i framtiden. Enligt organisationen Transportföretagen kommer 800 matroser, befäl och motormän att saknas inom en femårsperiod om dagens rekryteringstakt inte ökar.
Störst är den internationella trafiken, men både branschen och staten tror på en ökning även av inrikessjöfarten. Bland annat förenklas reglerna för att öppna kustnära trafik, för den i Europa vanligare så kallade inlandssjöfarten, med regler som ger billigare fartyg. Det satsas också stora statliga bidrag för att flytta transporter från svenska vägar till vattenvägarna. Chansen till jobb i branschen verkar alltså god för den som har rätt utbildning. Men rekryteringsunderlaget är för skralt, menar branschen som försöker öka intresset med öppna fartyg i svenska hamnar.
Efter en lyckad sommarturné med isbrytaren Atle, som stannade i hamnar från Lysekil till Luleå och fick ombord 27 000 besökare, kastar nu det ombyggda lastfartyget Soja III loss och siktar mot Vänern och Göta kanal. Fartyget är Walleniusrederiernas första egenbyggda lastfartyg från 1930-talet, men fartyget är ombyggt till representationsfartyg och hålls i toppskick. Lastutrymmena är bland annat mötesrum, men båten har exteriört återställts till originalutseende.
Förutom möjlighet att besöka Soya III med besättning och andra representanter från sjöfarten ombord, kommer besökare även kunna ta del av aktiviteter och utställningar på kajerna intill.
– Med sjöfartskonvojen och Soya III vill vi visa alla de möjligheter sjöfartsbranschen erbjuder. Vi hoppas att fler ska söka branschens utbildningar så att den svenska sjöfarten kan växa hållbart, säger Caj Luoma, chef för kompetensförsörjning på Transportföretagen och påminner om att en brist på arbetskraft inom sjöfarten kan påverka hela samhället eftersom 90 procent av Sveriges export och import går på sjön.
Första stoppet är i Mariestads gästhamn den 12 september klockan 10 till 16. Sedan stannar Soja III i Motala den 17 september, Malfors den 19 september och i Söderköping den 23 september.
Först och främst vill man locka skolelever, men allmänheten är ”varmt välkommen”.
LÄS MER: Branschens sajt om projektet: Satsa på sjöfart
LÄS MER: Fler godsfartyg ska gå genom skärgårdarna [ pakryss.se 15 juli ]
Redaktionen
redaktion@pakryss.se