#långsegling
Ostindiefararen söker nya ägare
Ostindiefararen Göteborg behöver nya ägare för att kunna segla vidare.
– Vi håller henne som ett fullt seglingsbart fartyg till årets slut, men sen har vi inte råd längre, säger ägarstiftelsens ordförande Lars Malmer.
Ostindiefararen Götheborg är …
Lyft för bärplan på kölbåtar
De är två kölbåtar med samma skrovform, men skillnaden på sidoborden är avgörande. Armel Le Cléac’hs Imoca 60 är utrustad med svängda bord som fungerar som bärplan medan konkurrenten Vincent Rious Imoca har traditionella sidobord, daggerboards, utan lyftkraft. I maj bevisade Armel att hans båt är snabbare över Atlanten.
båtkonstruktion, långsegling, prylar, segling, tävlingssegling
Stora och mindre i årets 24-timmars
Skrovlängden spelar mindre roll i årets 24-timmars som har deltagare på mellan sex och 38 meter anmälda. Än finns tid att anmäla sig till långseglingen som arrangeras i hela landet.
24-timmars, kretsar, långsegling, segling, sxk, tävlingssegling
Draken framme i Reykjavik
Långskeppet Draken anlände på tisdagen till Reykjavik på Island och har inlett sitt första officiella hamnstopp.
äventyr, båtkonstruktion, fartyg, långfärd, långsegling, prylar, säkerhet, segling, sxk
Emmie, Timoty och Sofia på väg!
I dag lämnar syskonen Emmie och Timoty Nilsek tillsammans med Sofia Nilsson hemmhamnen på Hammarö ombord på sin OE32:a. Första etappen på jordenruntresan går till Göteborg.
De unga seglarnas äventyr kan följas på windpowered.se men under …
Vädret vägdelare för Atlantrace
På måndagen startar solokappseglingen Transat från brittiska Plymouth över Atlanten. Bland de tjugofyra deltagarna skiftar båtmodellerna en hel del och på teknikfronten är det bärplanen på enskrovsbåtarna Imoca 60 som väcker störst uppmärksamhet. Frågan är …
äventyr, långsegling, nya båtar, säkerhet, segling, tävlingssegling
Senaste kommentarerna