Hem » Archive by Taggar

#säkerhet

SSRS

Färre dödsfall, fler sjöräddningar

1 augusti 2017 – 09:00 Kommentarer inaktiverade för Färre dödsfall, fler sjöräddningar

En tidig säsongstart och snabbt skiftande väder kan vara orsaker till det ökade antalet sjöräddningsinsatser första halvåret i år. 477 insatser gjordes fram till juli och i de flesta fall är det fritidsbåtar som behövt hjälp. Antalet dödsfall har minskat med en person.

, ,

En sjönk, tre har övergetts och två segelbåtar skadade i race på Atlanten

11 juni 2017 – 08:46 Kommentarer inaktiverade för En sjönk, tre har övergetts och två segelbåtar skadade i race på Atlanten

Ett lågtryck som var extremt för säsongen ledde till att en Luffe 37 sjönk på Atlanten i fredags och fyra andra segelbåtar skadades under havskappseglingarna Ostar och Twostar. De drabbade var erfarna skeppare och båtarna väl beprövade. Även en utpräglad tävlingsbåt har övergetts.

, , , ,

Urgängade gaspatroner livsfarliga

6 juni 2017 – 01:21 10 kommentarer

Uppblåsbara flytvästar räddar liv. Men de kan skapa en falsk trygghet om funktionen går förlorad på grund av bristande underhåll. Ett allvarligt problem är urgängade gaspatroner.

, ,

Aela

Tre evakuerade från svensk segelbåt i Atlanten

8 maj 2017 – 03:17 4 kommentarer

Tre män evakuerades på söndagen från en svensk segelbåt till ett tankfartyg efter ett masthaveri mitt i Atlanten. Ingen person uppges skadad.

, , ,

Mikael Hinnerson, SSRS, och Richard Holm, Svenska kanotförbundet, deltog i en sjöräddningsövning i Göteborgs skärgård på torsdagen.

Faran med kallt vatten

28 april 2017 – 12:53 Kommentarer inaktiverade för Faran med kallt vatten

Det är fortfarande riktigt kallt vatten längs våra kuster och i sjöarna. Även med torrdräkt på kan en person i vattnet förlora förmågan att använda händerna på kort tid, påminner SSRS sjösäkerhetsledare Mikael Hinnerson.

,

Bristande information om tågvirkes hållfasthet

24 april 2017 – 16:22 Kommentarer inaktiverade för Bristande information om tågvirkes hållfasthet

Dödsfallet ombord på Clipper-båten utanför Portugal 2015 föranleddes av en sönderdragen polyetenstropp vid en splits. Brittiska haverikommissionen har utrett olyckan och uppmanar tillverkarna av tågvirke att tydligare informera om hur draghållfastheten påverkas av splitsar och knopar.

,