#båtkonstruktion
Bärplan åter högst på prispallen i havskappsegling
På onsdagen seglade Jérémie Beyou in som segrare i franska Les Sables d’Olonne drygt nio och ett halvt dygn efter starten i New York. Racet Vendée New York är den andra större havskappseglingen där bärplan visat sig vara snabbare jämfört med samma skrovmodell utan bärplan.
äventyr, båtkonstruktion, långsegling, prylar, tävlingssegling
Långsam men stabil återhämtning för svenska båtbyggare
Företagen i den svenska båtbyggarbranschen ökade omsättningen för tredje året i rad förra året, enligt preliminär statistik. Från 1,3 miljarder kronor 2014 beräknas branschens omsättning ha ökat till 1,6 miljarder under förra året.
Föredrag om båtkonstruktion
Jürgen Sass, en av Sveriges mest mångsidiga båtkonstruktörer, håller föredraget Ett, två, tre eller flera skrov? i Stockholm på onsdag kväll. Alla intresserade är välkomna.
Lyft för bärplan på kölbåtar
De är två kölbåtar med samma skrovform, men skillnaden på sidoborden är avgörande. Armel Le Cléac’hs Imoca 60 är utrustad med svängda bord som fungerar som bärplan medan konkurrenten Vincent Rious Imoca har traditionella sidobord, daggerboards, utan lyftkraft. I maj bevisade Armel att hans båt är snabbare över Atlanten.
båtkonstruktion, långsegling, prylar, segling, tävlingssegling
Draken framme i Reykjavik
Långskeppet Draken anlände på tisdagen till Reykjavik på Island och har inlett sitt första officiella hamnstopp.
äventyr, båtkonstruktion, fartyg, långfärd, långsegling, prylar, säkerhet, segling, sxk
Jörgen Ottosson ny vd på Najad
Jörgen Ottosson tar över som vd på Najad AB efter Stefan Berne. Nu ska det anrika segelbåtsvarvet se över modellprogrammet och söka nya affärsmodeller.
Senaste kommentarerna