#flerskrov
15 båtar har brutit i tufft Atlantväder
Två av de modifierade Imoca-båtarna med bärplan har brutit, 80-fots-trimaranen Prince de Bretagne hamnade på rygg och ytterligare tolv båtar har brutit efter starten av Transat Jaques Vabre från Frankrike mot Brasilien. Mest uppmärksammat är Alex Thomsons och Guillermo Altadills haveri med Hugo Boss.
De första dagarnas lågtryck har nu bytts ut mot betydligt lugnare men instabilt väder i racet där beprövad teknik och spjutspetsprojekt finns bland de återstående 27 båtarna.
äventyr, båtkonstruktion, flerskrov, långsegling, prylar, säkerhet, segling, tävlingssegling
Sänkbara båtar
Katamaranseglare Dag Sjögenbo skriver ett inlägg till På Kryss om fördelarna med att flerskrovsbåtar inte sjunker på samma sätt som en kölbåt.
Beträffande Micke Westins artikel i På Kryss nr 1/2010 om ”När båten börjar sjunka …
Katamaransegling för alla
Projektet Handicat som är en ideell stiftelse, och som drivs av eldsjälen Olle Hansen, är en tolv meter lång och sju meter bred katamaran av typen TRT1200GT som har en extra stor sittbrunn för att …
Motorbåt seglar med drake
I På Kryss skriver vi en hel del om långsegling – men man måste inte ha en segelbåt för att ge sig ut på långfärd. Roddbåt, kajak eller motorbåt fungerar lika fint.
Men när man sätter …
Runt nordpolen i trimaran
Två norska seglare, Børge Ousland och Thorleif Thorleifsson, kommer under sommaren 2010 att försöka segla hela varvet runt Arktis: Runt Norge, längs med den sibiriska Ishavskusten, längs Alaskas nordkust, därefter Nordvästpassagen och söder om Grönland …
Inkorgen: flerskrovsfördelar
Rolf skriver: ”Denna segeltur fick mig att börja fundera över om mina tidigare föreställningar verkligen var tillräckligt väl grundade för att ligga som bas för vårt kommande beslut i fråga om lämplig bo- och atlantsegelfarkost. Framtiden skulle visa att allt ställdes på ända.”
Senaste kommentarerna