#juridik
Vad är en säker plats?
Hur agerar man som fritidsskeppare när man hamnar i en situation där flyende migranters liv står på spel? Hugo Tiberg konstaterar att skepparen kan hamna i ett dilemma där internationella och svenska lagar krockar med andra länders regler.
Borde de ha åtalats?
Många har reagerat mot att åtal inte blivit av mot förare av motorbåtar som rusat rätt igenom ett kappseglingsfält i samband med Härmanö Runt, liksom inte heller mot en polsk seglare som gått på grund på tydligt grundangivet område strax utanför Falsterbo fyr. Det är skäl att bedöma om de uteblivna åtalen visar försummelse från åklagarmyndigheternas sida, skriver Hugo Tiberg i en kommentar.
Åklagare: tandlöst barnförbud för vattenskoter
I sommar inför regeringen åldersgränsen 15 år för att få köra vattenskoter. Men flera anser att bestämmelsen riskerar att inte ge avsedd effekt.
– Förbudet måste förenas med en straffsanktion för att inte bli tandlöst, säger kammaråklagaren Johan Bülow.
EU vill stoppa momsflykt vid båtköp
Den som köper båt på Malta eller Cypern kan i dag komma undan med en bråkdel av momsen i övriga EU-länder. I Grekland kan båtar leasas med lägre skatt. Nu inleder EU en rättslig process för att få de tre länderna att höja momsen.
Fördubblade markhyror för Stockholmsklubbar
Snittkostnaden för markhyran per båtplats i Stockholm väntas öka från 1036 kronor till 2075 kronor per år från och med 2018.
– Underhållsbehovet är akut och avgifterna måste höjas för att bekosta upprustningen, säger idrottsnämndens ordförande Alexander Lindholm, socialdemokraterna.
Fler kan få köra fortare
Att sjölagen ändrar definitionen av skepp kan påverka reglerna för fartbegränsning. Med gällande föreskrifter för Stockholms skärgård skulle fartyg upp till 24 meters längd tillåtas köra i farter som i dag endast gäller för upp till 12 meters längd.
Senaste kommentarerna