#Hugo
Hugo Tiberg: Domstolar dåliga stöttor i båtmål
Sjöfrågor är inte ett centralt ämne för svenska domstolar. Vi har sju sjörättsdomstolar som borde känna området, men ett undantag i sjölagen för de vanligaste målen – om nöjesbåtar SjöL 21:1 – utnyttjas flitigt och gör att dessa mål mest går till allmän domstol och att sjörättsdomstolarna knappast utvecklar någon expertis på sitt avsedda område. Här kommenterar Hugo Tiberg tre aktuella svenska rättsfall med anknytning till båtliv.
Hugo Tiberg: Sverige, vakna för båtlivet! Del 2
Det är märkligt att Sverige som ett av världens båttätaste länder har en helt verklighetsfrämmande reglering av båtlivet. Man skulle tro att med landets båttillgång skulle även våra styrande känna till och förstå hur vettiga …
Hugo Tiberg: Sverige, vakna för båtlivet! Del 1
Det är märkligt att Sverige som ett av världens båttätaste länder har en helt verklighetsfrämmande reglering av båtlivet. Man skulle tro att med landets båttillgång skulle även våra styrande känna till och förstå hur vettiga …
Hugo Tiberg: Grekisk skatt på nöjesbåtar
Den grekiska staten har flera gånger försökt sko sig på sin stora båtturism genom skattebeläggning av besökande båtar men bara tappat båtturister på kuppen.
Liknande hände med Sardiniens beramade skatt på ”lyxbåtar” för några år sen, …
Insändare: Avgifter i Medelhavet
Under våra år i Medelhavet har vi alltid drabbats av olika typer av avgifter som har kallats ”Seglingstillstånd”. Har ofta ställt mig frågan – varför krävs det ett tillstånd att vistas med båt i ett …
Insändare: Promilledebatten fortsätter
Med hjälp av den forskning som bedrivs av Hugo Tiberg vid Stockholms Sjörättsinstitut (kommande uppdatering av Marine Intoxication in Swedish Case Law, Jure förlag 2011) går det inför tvåårsdagen av den nya ”sjöfyllerilagen ”att dra …
Senaste kommentarerna