#juridik
Riksdagen kräver utredning av sjöfyllerilagen
Riksdagens civilutskott föreslår nu att sjöfyllerilagen från 2010 utvärderas.
– Efter sju säsonger är det dags att ta reda på om lagen har förbättrat sjösäkerheten, säger civilutskottets ordförande, kristdemokraten Caroline Szyber.
Tusentals skepp blir båtar nästa år
Riksdagen röstade på torsdagen ja till nya regler för vad som klassas som ett skepp med krav på skeppsmätning och registreringskostnad. Fartyg kortare än 24 meter klassas som båtar från och med februari 2018.
Fjärrstyrde motorbåt in i segelbåt
Den elva ton tunga motorbåten körde ikapp och kolliderade med en segelbåt som sprang läck och fick riggen förstörd. Motorbåten styrdes i den trånga farleden med en fjärrkontroll som saknade gasreglage. Nu har domen fallit.
Politiker kräver utredning av sjöfyllerilag
Ett tjugotal av årets motioner till riksdagen har en direkt koppling till fritidsbåtlivet. 16 riksdagsledamöter ifrågasätter sjöfyllerilagen och kräver en översyn. Både moderater och socialdemokrater vill ha någon form av skrotpeng på fritidsbåtar.
inlandsfarvatten, juridik, politik, sjöfyllerilagen, sjöräddning
Hugo Tiberg: Akterkollision ger böter
Nacka tingsrätt avkunnade häromdagen en bötesdom B 52729-18 mot föraren av en större motorbåt som akterifrån kört in i en motorgående segelbåt vid Mårtens holme nära Saltsjö-Duvnäs utanför Stockholm. Det kan verka självklart att den upphinnande motorbåtens förare ska svara för en sådan kollision, men fallet föranleder ett par observationer som är värda att framföras.
Svenska skepp blir större!
Det speciella svenska skeppsbegreppet om 12 meters längd och 4 meters bredd tillskapades för att enklare återge den då allmänna gränsen om 20 bruttoton för en tvingande reglering av fartygs egenskaper. Begreppet är nu på väg att utmönstras ur det svenska båtlivet och med det en rad besvärligheter som det har haft i släptåg.
Senaste kommentarerna