#miljö
”Båtbranschen måste ta egna initiativ för miljön”
Det är för långt mellan forskningen och båtlivets representanter, anser branschförbundet Sweboat som samarbetar med Havsmiljöinstitutet inför dess kommande stora projekt.
– För att slippa ineffektiv lagstiftning måste vi i branschen ligga steget före, säger Mats Eriksson, vd för Sweboat.
Växterna som stoppade segelbåtarna
Minst tre segelbåtar fastnade i upp till ett dygn i vattenväxter i Roxen förra helgen. Enligt experter ligger en kombination av orsaker bakom problemet som inte har någon självklar lösning.
Fastnade i växter och drev på grund
Från full fart i halvvind gick farten plötsligt ner till noll. Mitt i farleden gick det inte inte längre att manövrera med segelbåten som drev inåt land.
– Det var som att segla i en skog. När vi väl satt fast gick det inte att gå upp i vind eller flytta sig med motorn, säger Håkan Lindhe som en hel dag satt fast i växterna som blir allt vanligare i svenska vatten.
Växterna som stoppade segelbåtarna
Minst tre segelbåtar fastnade i upp till ett dygn i vattenväxter i Roxen förra helgen. Enligt experter ligger en kombination av orsaker bakom problemet som inte har någon självklar lösning.
Utmaningar för flytande soptunna
I mitten på juni sjösatte färjerederiet Forsea en flytande soptunna i Helsingborgs hamn. När mer än halva sommaren passerat har den samlat in runt ett ton, men det är inte inte bara skräp.
Greta Thunberg på extrem segelbåt över Atlanten
När Greta Thunberg ska till andra sidan Atlanten för ett sabbatsår, väljer hon segelbåt eftersom hon vill att själva resan ska påverka miljön så lite som möjligt. Men det är inte vilken båt som helst som 16-åringen har blivit erbjuden en plats på: en Imoca 60 med bärplan som snittade över 14 knop på sin senaste Atlantöverfart.
atlanten, Greta Thunberg, långfärd, långsegling, miljö, segling
Senaste kommentarerna