#säkerhet
Missuppfattning och avstängd ais bidrog till Helge Ingstad-olyckan
Fregatten uppfattade oljetankern som ett stillastående objekt samtidigt som varken tankern eller trafikledningen såg fregatten som gjorde 18 knop med avstängd ais. Nu presenterar haveriutredningen 15 förslag på åtgärder för att öka säkerheten.
Båtdelningstjänst med 30 motorbåtar till Stockholm
Efter en lyckad säsong med en båtdelningstjänst i Helsingfors ökar företaget Skipperi från sina tre hamnar till tolv i Finland och tar konceptet till Sverige nästa år.
– Vi har tre hamnar klara i Stockholm, men öppnar sannolikt på flera platser, säger Roy Frijters på Skipperi.
Fraktfartyg stängde av ais
Minst fjorton kinesiska fraktfartyg, bland annat oljetankers, har trafikerat internationella vatten med avstängd ais-transponder under september och oktober. Syftet var att undvika spårning för att kringgå USA:s sanktioner. Vissa av fartygen har tidigare trafikerat svenska vatten.
Efter färjebranden: ”alla litiumbatterier kräver övervakningsfunktion
En brand på en hybridfärja i Norge aktualiserar riskerna med litiumbatterier.
– Det finns risker med alla batterisystem och en övervakningsfunktion, BMS, är avgörande för säkerheten, säger elfordonsexperten Lars Hoffmann som menar att riskerna med litiumbatterier generellt överdrivs.
Borde de ha åtalats?
Många har reagerat mot att åtal inte blivit av mot förare av motorbåtar som rusat rätt igenom ett kappseglingsfält i samband med Härmanö Runt, liksom inte heller mot en polsk seglare som gått på grund på tydligt grundangivet område strax utanför Falsterbo fyr. Det är skäl att bedöma om de uteblivna åtalen visar försummelse från åklagarmyndigheternas sida, skriver Hugo Tiberg i en kommentar.
Par omkom av kolmonoxid i kabinbåt
Ett ungt par hittades döda ombord på en kabinbåt i Vättern under midsommarhelgen. Polisens utredning har nu slagit fast kolmonoxidförgiftning som dödsorsak.
Den luktlösa gasen ligger bakom fem kända dödsfall i fritidsbåt i Sverige sedan 2011.
Senaste kommentarerna