Hem » Archive by Taggar

#segling

Visby

Tog båten till studentmottagningen: 258 sjömil på en helg

10 juni 2019 – 10:38 Kommentarer inaktiverade för Tog båten till studentmottagningen: 258 sjömil på en helg

Han kunde ha tagit Gotlandsbåten eller möjligen flyget. Men han valde sin egen segelbåt för resan från Stockholm till Gotland, där hans gudson hade studentmottagning. Resan tur och retur tog 49 timmar och totalt la På Kryss-medarbetaren Henrik Rådmark 258 sjömil under kölen i helgen.

, ,

Läsö

Kuling på Kattegatt och stiltje i Sundsvall

3 juni 2019 – 10:12 Kommentarer inaktiverade för Kuling på Kattegatt och stiltje i Sundsvall

Vissa slörade i 19 meter per sekund på Kattegatt medan andra drev i stiltje utanför Sundsvall. Helgens 24-timmarsseglare upplevde helt olika väder, men verkar lika nöjda från norr till väst.

, , , ,

Anders Eriksson Malala

”Har jag verkligen? Hela den vägen?”

25 maj 2019 – 18:00 Kommentarer inaktiverade för ”Har jag verkligen? Hela den vägen?”

Anders Eriksson seglade från Kanarieöarna till Smögen och rundade Antarktis på vägen. Han är därmed den förste svensk som rundat jorden nonstop solo. Efter 223 dagar till havs och snart en vecka på land knyter han ihop säcken med ett sista veckobrev på pakryss.se.

, , , , ,

Malala

Först runt jorden utan stopp

3 maj 2019 – 13:18 10 kommentarer

Anders Eriksson blev i morse förste svensk någonsin att färdas runt hela jorden utan stopp.
”Jag firar med en kopp extra starkt kaffe”, hälsar rekordseglaren från Atlanten.

, , , ,

Sökes: professor som vill forska om segling

29 april 2019 – 12:47 En kommentar

Sverige är på väg att få sin första professor med segling som ämnesområde.
– Professuren får ett brett ämnesområde och kan omfatta allt mellan kappsegling och vindkraft, säger Jonas Ringsberg på Marin teknik på Chalmers.

, , ,

Anders Eriksson om GGR-rapporten: broms ökar säkerheten

23 april 2019 – 14:40 Kommentarer inaktiverade för Anders Eriksson om GGR-rapporten: broms ökar säkerheten

Anders Eriksson, en av Sveriges mest erfarna långseglare, delar Robin Knox-Johnstons slutsatser om haverierna i GGR och konstaterar att förutsättningarna skiljer sig mellan kappseglare och den som inte seglar med tidspress: ”det är mycket svårt att få in en släpbroms under en rådande kuling, man måste vänta tills vinden avtagit eller kapa linan och förlora bromsen. Det ger ett incitament för kappseglaren att avstå broms. Vilket kan bli farligt har det visat sig.”

, , ,