#AIS
Missuppfattning och avstängd ais bidrog till Helge Ingstad-olyckan
Fregatten uppfattade oljetankern som ett stillastående objekt samtidigt som varken tankern eller trafikledningen såg fregatten som gjorde 18 knop med avstängd ais. Nu presenterar haveriutredningen 15 förslag på åtgärder för att öka säkerheten.
Problemfartyget har lämnat Sverige
Det problemdrabbade lastfartyget Rix Emerald lämnade Sverige sent på måndagskvällen efter fem dagars nyttjandeförbud i Kalmar.
– Fartyget var sjövärdigt att lämna hamn, men det långsíktiga säkerhetsarbetet är inte avslutat, säger Mårten Dahl vid Transportstyrelsen.
Rix Emerald har tidigare uppmärksammats när det fick maskinproblem i Göta älv och sedan smet från en inspektion i Göteborg.
Fraktfartyg stängde av ais
Minst fjorton kinesiska fraktfartyg, bland annat oljetankers, har trafikerat internationella vatten med avstängd ais-transponder under september och oktober. Syftet var att undvika spårning för att kringgå USA:s sanktioner. Vissa av fartygen har tidigare trafikerat svenska vatten.
Nödsystem utslaget på Scallywag
John Fisher på VOR-båten slogs överbord i en gipp och återfanns aldrig. Nu berättar Scallywags skeppare att systemet med personliga nödsändare var utslaget på grund av en trasig ais-antenn. Någon extra antenn fanns inte ombord.
Fartyg i Skottland fjärrstyrdes från USA
Ett 80 meter långt fartyg utanför Aberdeen har fjärrstyrts via satellit från San Diego.
– Det var ett viktigt steg på väg mot mer intelligenta fartyg och en ökad teknisk autonomitet inom sjöfarten, säger Maik Stoevhase på Wärtsilä som genomförde testet.
AIS klass B möjlig att följa på alla hav
Nya satellitnätverk gör att det numera går att följa även Klass B-transpondrar, som sänder med bara två watt, över hela världen.
– Det var tanken redan från början och nu ser vi att det …
Senaste kommentarerna