Hem » Archive by Taggar

#säkerhet

Anders Eriksson Malala

”Har jag verkligen? Hela den vägen?”

25 maj 2019 – 18:00 Kommentarer inaktiverade för ”Har jag verkligen? Hela den vägen?”

Anders Eriksson seglade från Kanarieöarna till Smögen och rundade Antarktis på vägen. Han är därmed den förste svensk som rundat jorden nonstop solo. Efter 223 dagar till havs och snart en vecka på land knyter han ihop säcken med ett sista veckobrev på pakryss.se.

, , , , ,

Maxi 68

Maxi 68:an Julia räddad

30 april 2019 – 14:06 Kommentarer inaktiverade för Maxi 68:an Julia räddad

Den övergivna Maxi 68:an Julia på en strand på Mallorca är räddad. Ägaren är tacksam att många engagerat sig i båtens öde.

,

Störning till sjöss

Åklagare: tandlöst barnförbud för vattenskoter

28 april 2019 – 21:38 9 kommentarer

I sommar inför regeringen åldersgränsen 15 år för att få köra vattenskoter. Men flera anser att bestämmelsen riskerar att inte ge avsedd effekt.
– Förbudet måste förenas med en straffsanktion för att inte bli tandlöst, säger kammaråklagaren Johan Bülow.

, , ,

Anders Eriksson om GGR-rapporten: broms ökar säkerheten

23 april 2019 – 14:40 Kommentarer inaktiverade för Anders Eriksson om GGR-rapporten: broms ökar säkerheten

Anders Eriksson, en av Sveriges mest erfarna långseglare, delar Robin Knox-Johnstons slutsatser om haverierna i GGR och konstaterar att förutsättningarna skiljer sig mellan kappseglare och den som inte seglar med tidspress: ”det är mycket svårt att få in en släpbroms under en rådande kuling, man måste vänta tills vinden avtagit eller kapa linan och förlora bromsen. Det ger ett incitament för kappseglaren att avstå broms. Vilket kan bli farligt har det visat sig.”

, , ,

Analys: Dreja bi ökar riskerna, drivankare effektivt

23 april 2019 – 14:29 En kommentar

De flesta båtar som slogs ner och förlorade masten i jordenruntseglingen GGR senaste året använde inte drivankare. Robin Knox-Johnston konstaterar i en dagsfärsk rapport att drivankare förhindrar haverier, dreja bi ökar risken att slås ner i brytande vågor och lastfördelning påverkar stabiliteten även för en liten segelbåt.

, , , , ,

Statens haverikommission: Sjöfartsverkets räddningshelikoptrar klarar inte kraven

1 februari 2019 – 13:53 11 kommentarer

Det dröjde två dagar innan den skeppsbrutne mannen hittades och kunde undsättas. Om Sjöfartsverkets helikopter hade kunnat lyfta tidigare hade han med stor sannolikhet räddats betydligt snabbare.
Skälet till den fördröjda insatsen var att en av …

, , ,