Hem » Archive by Taggar

#båtjuridik

Sedan tidigare har det endast funnits ett skepp i Sverige med namnet Titanic. Nu är det fritt fram att registrera fler fartyg med det laddade namnet.

Fartygsnamn inte längre skyddade

6 april, 2018 – 19.45 Ingen kommentar

Namnskyddet för skepp slopas som en följd av den förenklade registreringen av fartyg som trädde i kraft tidigare i år. Det är också numera lägre registeravgifter för fartyg under 24 meters längd.

,

Richard Hadida Oyster

Från svenskt kasinobolag till Oyster

21 mars, 2018 – 15.18 Ingen kommentar

Den brittiske entreprenören Richard Hadida backade ur sitt senaste köp av en 118-fots Oyster för att väntetiden var för lång. Nu har han köpt hela det rekonstruerade lyxbåtsvarvet med planer på att börja konkurrera med mindre båtar.

, ,

Kölhaveriet som sänkte Oyster?

13 mars, 2018 – 16.01 En kommentar

Ett nonchalant varv eller en hopplös båtkund? Köparen av Oyster 825:an som sjönk 2015 menar att det var varvets agerande i samband med haveriet som nu lett till varvets förödande likvidation.

, , ,

Spricka efter kollision

Hugo Tiberg: Akterkollision ger böter

23 oktober, 2017 – 09.00 2 kommentarer

Nacka tingsrätt avkunnade häromdagen en bötesdom B 52729-18 mot föraren av en större motorbåt som akterifrån kört in i en motorgående segelbåt vid Mårtens holme nära Saltsjö-Duvnäs utanför Stockholm. Det kan verka självklart att den upphinnande motorbåtens förare ska svara för en sådan kollision, men fallet föranleder ett par observationer som är värda att framföras.

,

Gratitude

Svenska skepp blir större!

21 oktober, 2017 – 15.46 11 kommentarer

Det speciella svenska skeppsbegreppet om 12 meters längd och 4 meters bredd tillskapades för att enklare återge den då allmänna gränsen om 20 bruttoton för en tvingande reglering av fartygs egenskaper. Begreppet är nu på väg att utmönstras ur det svenska båtlivet och med det en rad besvärligheter som det har haft i släptåg.

, ,

Förtöjning vid pollare

Vems ansvar när båten sliter sig?

9 oktober, 2017 – 09.35 4 kommentarer

Pollarna lossnar och en båt sliter sig från hemmabryggan. Vem är ansvarig för skadorna som uppstår på båten och andra båtar? Hugo Tiberg svarar i ett aktuellt fall.

, ,