Hem » Archive by Taggar

#juridik

Spricka efter kollision

Hugo Tiberg: Akterkollision ger böter

23 oktober, 2017 – 09.00 2 kommentarer

Nacka tingsrätt avkunnade häromdagen en bötesdom B 52729-18 mot föraren av en större motorbåt som akterifrån kört in i en motorgående segelbåt vid Mårtens holme nära Saltsjö-Duvnäs utanför Stockholm. Det kan verka självklart att den upphinnande motorbåtens förare ska svara för en sådan kollision, men fallet föranleder ett par observationer som är värda att framföras.

,

Gratitude

Svenska skepp blir större!

21 oktober, 2017 – 15.46 11 kommentarer

Det speciella svenska skeppsbegreppet om 12 meters längd och 4 meters bredd tillskapades för att enklare återge den då allmänna gränsen om 20 bruttoton för en tvingande reglering av fartygs egenskaper. Begreppet är nu på väg att utmönstras ur det svenska båtlivet och med det en rad besvärligheter som det har haft i släptåg.

, ,

Förtöjning vid pollare

Vems ansvar när båten sliter sig?

9 oktober, 2017 – 09.35 4 kommentarer

Pollarna lossnar och en båt sliter sig från hemmabryggan. Vem är ansvarig för skadorna som uppstår på båten och andra båtar? Hugo Tiberg svarar i ett aktuellt fall.

, ,

Essinge Båtsällskap

Båtplatsmomsen åter till högsta instans

26 september, 2017 – 14.28 7 kommentarer

Frågan om båtklubbar ska betala moms på hyran för sina båtuppställningsplatser tar ännu en sväng upp till högsta instans. Detta eftersom Skatterättsnämnden färska beslut att båtplatser på land är skattepliktiga överklagades på måndagen.
– Vi vill veta vad som verkligen gäller, säger Marina Högland vid Stockholm stad som hyr ut mark och hamnar till ett 80-tal klubbar.

, ,

Gratitude

Över 3000 skepp blir båtar nästa år

18 maj, 2017 – 15.19 8 kommentarer

Regeringen presenterade på torsdagen en lagrådsremiss med förslag på regelförenklingar för sjöfarten. Bland annat föreslås att registerpantsättningen inte ska omfatta fartyg kortare än 24 meter genom att ändra definitionen av ett skepp.

, , , ,

Oljeläns

Hamnförenings betalningsansvar vid oljeutsläpp

16 maj, 2017 – 10.59 Ingen kommentar

Nyligen slog Mark- och miljööverdomstolen fast att en lokal båt- och hamnförening ska ersätta saneringskostnader efter ett oljeutsläpp. Detta trots att ingen vet om föroreningen har någon koppling till föreningens verksamhet eller medlemmar. Beslutet blir nu vägledande för liknande fall i framtiden och det finns anledning för föreningar att sätta sig in i vilket ansvar man har, skriver advokaten Oskar Frankki.

, ,