#båtteknik
”Flera möjliga orsaker till sprickan”
Många läsare har hört av sig med egna erfarenheter om problem med riggen och vikten av regelbundna inspektioner för att minimera riskerna för ett haveri. Den aktuella togglens spricka har flera möjliga orsaker, konstaterar en riggexpert.
Millimetersprickan som kunde fällt masten
Plötsligt var den där. En millimeterstor spricka i babords toggle till toppvantet. Halvvägs mellan Kanarieöarna och Kap Verde fick vi anpassa seglingen till skadan och allt gick väl, men vad hade hänt om vi inte gjort våra dagliga inspektioner?
Rapport: rotorsegel spar bränsle
Förra året installerade Maersk rotorsegel på en av sina största oljetankers. Det 245 meter långa fartyget har i snitt sparat åtta procent bränsle tack vare seglen, enligt segeltillverkaren. Flera andra rederier planerar att montera segelsystem på last- och passagerarfartyg.
Efter färjebranden: ”alla litiumbatterier kräver övervakningsfunktion
En brand på en hybridfärja i Norge aktualiserar riskerna med litiumbatterier.
– Det finns risker med alla batterisystem och en övervakningsfunktion, BMS, är avgörande för säkerheten, säger elfordonsexperten Lars Hoffmann som menar att riskerna med litiumbatterier generellt överdrivs.
Oväntat motormeck för Ryking
Mitt i havskappseglingen Route du Rhum upptäckte Mikael Ryking att hans diesel ombord var vattenfylld. Nu är hans Talanta några kilo lättare de 1500 sjömilen som återstår efter att motorn tömts.
Fjärde året med Måla mindre
Även mindre bottenfärg håller påväxten borta. Det visar Kryssarklubbens Måla mindre-projekt som nu går in på femte året!
Senaste kommentarerna