#sjöfart
Rapport: rotorsegel spar bränsle
Förra året installerade Maersk rotorsegel på en av sina största oljetankers. Det 245 meter långa fartyget har i snitt sparat åtta procent bränsle tack vare seglen, enligt segeltillverkaren. Flera andra rederier planerar att montera segelsystem på last- och passagerarfartyg.
Problemfartyget har lämnat Sverige
Det problemdrabbade lastfartyget Rix Emerald lämnade Sverige sent på måndagskvällen efter fem dagars nyttjandeförbud i Kalmar.
– Fartyget var sjövärdigt att lämna hamn, men det långsíktiga säkerhetsarbetet är inte avslutat, säger Mårten Dahl vid Transportstyrelsen.
Rix Emerald har tidigare uppmärksammats när det fick maskinproblem i Göta älv och sedan smet från en inspektion i Göteborg.
Sjöfarten på ny charmoffensiv längs Göta kanal
Besättningsbristen inom svensk sjöfart riskerar att bli akut. Nu satsar branschen på en charmoffensiv med ett av Sveriges mest välhållna lastfartyg i Vänern och längs Göta kanal.
Klart: Nu ska seglande lastfartygen byggas
Mastodontbygget verkar bli av. Sedan några år tillbaka arbetar företaget Neoline för att bygga två stycken fraktfartyg som främst ska drivas av segelkraft. I början av juli skrev de på beställning hos leverantören.
Seglande lastfartyg redan 2020
Redan om två år planeras ett seglande lastfartyg trafikera Atlanten med hundratals bilar i lasten. Med dubbelt så stor segelyta som ostindiefararen Götheborg beräknas marschfarten bli 11 knop.
Detaljregler för yrkesfartyg slopas
Just nu ändras reglerna för yrkesfartyg som endast trafikerar svenska vatten på ett avgörande sätt. Istället för att detaljerade krav på vilken utrustning som ska finnas ombord regleras istället vad som ska uppnås när det gäller säkerhet.
– Det här kommer att leda till bättre fartyg, högre säkerhet och mindre krångel, säger Skärgårdsredarnas vd Affe Norgren.
båtkonstruktion, säkerhet, sjöfart, Sjöfartsverket, transportstyrelsen
Senaste kommentarerna